Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 14 sierpnia 2007 r., sygn. II FSK 909/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Rudowski (sprawozdawca), Sędziowie NSA: Anna Maria Świderska, Stefan Babiarz, Protokolant Agnieszka Lipiec, po rozpoznaniu w dniu 14 sierpnia 2007 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 23 marca 2006 r. sygn. akt I SA/Ol 106/06 w sprawie ze skargi Gminy O. na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w O. z dnia 15 grudnia 2005 r. (...) w przedmiocie ustalenia stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 23 marca 2006 r. sygn. akt I SA/Ol 106/06 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę Gminy O. na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w O. z dnia 15 grudnia 2005 r. nr (...) w przedmiocie stwierdzenia nieważności § 2 pkt 2 uchwały Rady Miejskiej w O. nr (...) z dnia 29 listopada 2005 r. w sprawie stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości.
Ze stanu sprawy przyjętego przez Sąd pierwszej instancji wynikało, że Rada Gminy O. w § 2 pkt 2 uchwały z dnia 29 listopada 2005 r. wprowadziła zwolnienie w podatku od nieruchomości gminnych zasobów nieruchomości z wyłączeniem nieruchomości oddanych w różne formy władania. Badając zgodność postanowień uchwały z prawem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w O. uchwałą z dnia 15 grudnia 2005 r., powołując się na treść art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 19 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm. - zwanej dalej w skrócie u.p.o.l.) stwierdziło, że rada gminy w drodze uchwały może wprowadzić inne zwolnienie przedmiotowe niż określone w ust. 1 oraz w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 ze zm.). W ocenie Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w O. zwolnienie przedmiotowe to takie zwolnienie, które dotyczy tylko przedmiotu opodatkowania a każdy podmiot bez względu na jego cechy indywidualne, jeżeli znajdzie się w określonej w zwolnieniu sytuacji uprawniającej go do zwolnienia będzie z tego zwolnienia korzystał. Kierując się zatem powyższym uznano, że Rada Miejska dokonała zwolnienia przedmiotowo-podmiotowego, do czego nie posiadała uprawnień - w wyniku czego naruszyła art. 7 ust. 3 u.p.o.l. Wobec powyższego na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 19932 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) oraz art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) podjęto uchwałę o unieważnieniu § 2 pkt 2 Uchwały nr (...) Rady Miejskiej w O. z dnia 29 listopada 2005 r. w sprawie stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right