Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 9 lutego 2006 r., sygn. I OSK 1372/05

 

Sygn. akt I OSK 1372 /05 W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 9 lutego 2006r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Czapska -Górnikiewicz, Sędziowie NSA Jerzy Bujko, Wojciech Chróścielewski ( spr.), Protokolant Anna Harwas, po rozpoznaniu w dniu 9 lutego 2006 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Pątnów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 19 lipca 2005r. sygn. akt III SA/Łd 243/05 w sprawie ze skargi Gminy Pątnów na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego z dnia 10 marca 2005r. Nr PN-I-0911/42/2005 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie zamiaru likwidacji szkół oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z dnia 19 lipca 2005 r., sygn. akt III SA/Łd 243/05 oddalił skargę Gminy Pątnów na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego (określone w wyroku "decyzją") z dnia 10 marca 2005 r. nr PN-I-0911/42/2005, w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie zamiaru likwidacji szkół. Wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy. Rada Gminy w Pątnowie w dniu 2 lutego 2005 r. podjęła uchwałę nr XXV/105/2005 w sprawie zamiaru likwidacji Publicznego Gimnazjum w Pątnowie, Publicznej Szkoły Podstawowej w Pątnowie, Publicznego Przedszkola w Pątnowie wchodzących w skład Zespołu Szkół Samorządowych im. Wł. St. Reymonta w Pątnowie, Publicznej Szkoły Podstawowej w Dzietrznikach i Publicznego Przedszkola w Dzietrznikach wchodzących w skład Zespołu Szkół Samorządowych im. Króla Władysława Jagiełły w Dzietrznikach, Publicznej Szkoły Podstawowej w Grębieniu i Publicznego Przedszkola w Grębieniu wchodzących w skład Zespołu Szkół Samorządowych w Grębieniu, Publicznej Szkoły Podstawowej w Popowicach i Publicznego Przedszkola w Popowicach wchodzących w skład Zespołu Szkół Samorządowych w Popowicach, Publicznej Szkoły Podstawowej w Załęczu Wielkim i Publicznego Przedszkola w Załęczu Wielkim wchodzących w skład Zespołu Szkół Samorządowych w Załęczu Wielkim, Publicznej Szkoły Podstawowej w Załęczu Małym i Publicznego Przedszkola w Załęczu Małym wchodzących w skład Zespołu Szkół Samorządowych w Załęczu Małym. Jako podstawą prawną tej uchwały wskazano art. 18 ust. 2 pkt 9 lit h ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 59 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). W § 1 uchwały wskazano zamiar likwidacji placówek z dniem 31 sierpnia 2005 r., a w § 2 zobowiązano Wójta do zawiadomienia rodziców uczniów i Kuratora Oświaty o zamiarze likwidacji powyższych placówek. Przyczyną likwidacji wskazanych placówek było zamierzenie realizacji zadania własnego gminy w zakresie edukacji w innej formie - poprzez zapewnienia istnienia placówek oświatowych o statusie publicznych i przyjęcie przez Radę nowych założeń funkcjonowania oświaty w Gminie. Wojewoda Łódzki rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 10 marca 2005 r. stwierdził nieważność wskazanej wyżej uchwały. W uzasadnieniu podał, że Rada Gminy poinformowała go, że nadal będzie realizować zadania własne w zakresie oświaty poprzez umożliwienie kontynuowania nauki w ramach fundacji "Samorządowa Fundacja Oświatowa", a wszystkie placówki będą działać w tych samych budynkach. Organ nadzoru uznał, że uchwała narusza art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 5 ust. 5 i art. 5a ust. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty. Jego zdaniem art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, stanowiący, że do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej znajduje uszczegółowienie w art. 5 ust. 5 oraz w art. 5a ust. 2 pkt 2ustay o systemie oświaty. Z przepisów tych wynika, że gmina ma obowiązek prowadzenia publicznych przedszkoli, szkół podstawowych oraz gimnazjów. Art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty zezwala, co prawda na likwidację szkoły publicznej z zachowaniem określonego w tym przepisie trybu i warunków, ale brak jest podstaw do przyjęcia, że można zlikwidować wszystkie placówki oświatowe, pozostawiając zadania własne gminy niemożliwymi do wykonania. Jeżeli zadania te przejęłaby Fundacja, wtedy ona, a nie gmina realizowałaby na własny rachunek i odpowiedzialność te zadania. Art. 2a ustawy o systemie oświaty zezwala, aby fundacje wspierały system oświaty, a organom administracji publicznej prowadzącym szkoły i placówki nakazuje współdziałać w wykonywaniu zadań oświatowych z organizacjami pozarządowymi. Jednak to współdziałanie nie powinno polegać na przekazaniu realizacji zadań własnych innej osobie prawnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00