Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. II SA/Ol 389/24

Dnia 18 czerwca 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas asesor WSA Grzegorz Klimek po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 18 czerwca 2024 roku sprawy ze skargi P. P. na postanowienie Komisarza Wyborczego w O. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego - uchyla zaskarżone postanowienie.

Uzasadnienie

Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, że Starosta [...] (dalej jako: "Starosta") pismem z 2 maja 2024 r. zwrócił się do Komisarza Wyborczego w [...] (dalej jako : "Komisarz Wyborczy", "organ") z wnioskiem o stwierdzenie wygaśnięcia mandatu radnego Rady Powiatu w [...] – P. P. (dalej jako: "skarżący", "strona"). Starosta na podstawie art. 24 ust. 1 i 5 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107) w zw. z art. 383 § 1 pkt 4 oraz § 2a ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2408 z późn. zm.; dalej Kodeks wyborczy lub K.w.) wniósł o wydanie postanowienia o stwierdzeniu wygaśnięcia skarżącemu mandatu Rady Powiatu w [...]. Starosta podniósł, że w wyborach do Rady Powiatu [...] z dnia 7 kwietnia 2024 r. skarżący uzyskał mandat radnego tego powiatu. Jednocześnie jest on zatrudniony w Starostwie Powiatowym w [...]. Wskazano, że skarżący nie złożył wniosku o udzielenie urlopu bezpłatnego na czas pełnienia funkcji radnego Rady Powiatu w [...]. W związku z powyższym uznać należy, że został przekroczony termin, o którym mowa w art. 24 ust. 5 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, a zatem do wygaśnięcia mandatu dochodzi ex lege wskutek zaistnienia zdarzenia opisanego przez ustawodawcę. Ponadto jak wskazał NSA w swojej uchwale z 23.10.2000 r., OPS 13/00, zostało przyjęte, że zrzeczenie się mandatu, o którym mowa w art. 24b ustawy o samorządzie gminnym (analogicznym w treści z komentowanym art. 24 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym), utożsamia się z przesłanką pisemnego zrzeczenia się mandatu radnego, o której stanowił art. 190 ust. 1 pkt 2 Ordynacji wyborczej, którego aktualnym odpowiednikiem jest art. 383 § 4 Kodeksu wyborczego, a zatem właściwym do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego jest komisarz wyborczy zgodnie z art. 383 § 1 pkt 4 oraz § 2a ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00