Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 17 maja 2024 r., sygn. II SA/Gl 5/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Rafał Wolnik (spr.), Sędziowie Asesor WSA Aneta Majowska, Sędzia WSA Artur Żurawik, Protokolant Monika Rał, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 maja 2024 r. sprawy ze skarg K. N., J. S., T. S. na decyzję Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Katowicach z dnia 13 grudnia 2019 r. nr WINB-WOA.7721.461.2019.KS w przedmiocie usunięcia nieprawidłowości w zakresie stanu technicznego w budynku mieszkalnym oddala skargi.
Uzasadnienie
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w S. , po przeprowadzeniu postępowania kontrolnego dotyczącego utrzymania i użytkowania budynku mieszkalnego przy ul. [...] w S. , decyzją z dnia 27 listopada 2014 r. nakazał współwłaścicielom budynku, tj. J. S. , T. S. , B. M. , S. M. , M. K. , I. W. , przedłożenie protokołów corocznej kontroli stanu technicznej sprawności przewodów kominowych, instalacji gazowej, oraz okresowej 5 letniej kontroli instalacji elektrycznej i piorunochronnej oraz stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej przedmiotowego budynku.
Decyzją z dnia 19 października 2017 r. organ nadzoru I instancji nakazał współwłaścicielom usunięcie nieprawidłowości przedmiotowego budynku określonych w protokole okresowej 5 letniej kontroli stanu technicznego obiektu z lutego 2015 r.
Decyzją z dnia 16 lipca 2018 r. Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego uchylił powyższą decyzję wskazując, iż zakres nałożonych robót jest zbyt wąski w stosunku do tego, który wynika z dokumentacji - protokołu z okresowej pięcioletniej kontroli stanu technicznego przedmiotowego budynku.
Po ponownym przeprowadzeniu postępowania organ I instancji decyzją z dnia 10 stycznia 2019 r. nakazał współwłaścicielom przedmiotowej nieruchomości usunięcie nieprawidłowości określonych w protokole okresowej 5 letniej kontroli stanu technicznego obiektu z lutego 2015 r.
Organ odwoławczy decyzją z dnia 11 kwietnia 2019 r. uchylił powyższą decyzję uznając, że nie została wykazana przesłanka z art. 66 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (wówczas: Dz.U. z 2019 r., poz. 1186 ze zm.). Ponadto wskazał, iż organ I instancji oparł się na nieaktualnie ustalonym stanie faktycznym - wynikającym z protokołu sporządzonego w 2016 r.