Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
today

Aktualność

Data publikacji: 2023-07-21
Data publikacji: 2023-07-21

Świadectwo pracy 2023 - na jakim wzorze wystawić duplikat świadectwa pracy

Były pracownik prosi o wystawienie duplikatu świadectwa pracy. Czy ma być ono wystawione na obecnie obowiązującym wzorze świadectwa czy na tym, które obowiązywało wówczas?

Duplikat świadectwa pracy powinien być sporządzony (wydany) na takim samym druku, na jakim zostało wystawione wcześniej wydane pracownikowi świadectwo pracy. Nie ma w tym przypadku znaczenia, że obecnie może obowiązywać (obowiązuje) inny druk świadectwa. 

Zakończenie współpracy z pracodawcą to nie tylko obowiązek wzajemnych rozliczeń – przykładowo w zakresie powierzonego mienia, ale również obowiązek pracodawcy w zakresie sporządzenia i wydania pracownikowi świadectwa pracy. 

Zasadą jest, że w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy w dniu, w którym następuje ustanie stosunku pracy, jeżeli nie zamierza nawiązać z nim kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy. 

Jeżeli z przyczyn obiektywnych wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez niego upoważnionej w tym terminie nie jest możliwe, pracodawca w ciągu 7 dni od dnia upływu tego terminu przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub tej osobie za pośrednictwem operatora pocztowego albo doręcza je w inny sposób. 

Świadectwo pracy dotyczy okresu lub okresów zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy. W praktyce może powstać sytuacja, w ramach której do pracodawcy zgłosi się były pracownik z prośbą o wydanie duplikatu zagubionego świadectwa pracy. Taka sytuacja może powodować wątpliwości w zakresie tego, czy duplikat świadectwa powinien być sporządzony w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (j.t. Dz.U. z 2011 r. poz. 1509), które utraciło moc obowiązującą – czy może należy sporządzić świadectwo pracy w oparciu o wzór, o którym mowa w przepisach aktualnego rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy. 

Należy przyjąć, że pracodawca powinien sporządzić duplikat na podstawie takiego samego wzoru, jaki był stosowany na potrzeby sporządzenia wcześniej wydanego świadectwa pracy.

Jeżeli zatem był to wzór określony rozporządzeniem wcześniejszym, choć już formalnie nieobowiązującym – w omawianej sytuacji przy wydawaniu duplikatu powinien być zastosowany. 

Sebastian Kryczka

Artykuł pochodzi z książki: Świadectwo pracy. Zasady wypełniania po zmianach przepisów >>

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00