Praca w nadgodzinach pracowników samorządowych, urzędników państwowych i służby cywilnej
Pracownicy samorządowi, urzędnicy państwowi oraz członkowie korpusu służby cywilnej mogą świadczyć pracę w godzinach nadliczbowych. Pracownicy samorządowi i urzędnicy państwowi za pracę nadliczbową mają prawo wybrać jako rekompensatę albo czas wolny, albo wynagrodzenie, ale bez dodatku wynikającego z przepisów Kodeksu pracy. Natomiast pracownikom służby cywilnej przysługuje jedynie czas wolny za pracę nadliczbową.
Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Nie w każdym jednak przypadku wykonanie zadań służbowych będzie możliwe w ramach harmonogramowych godzin pracy. Przepisy dają możliwość zobowiązywania pracowników do pracy nadliczbowej. Jest nią praca wykonywana ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, wynikający z obowiązującego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy.
Możliwość zlecania pracy nadliczbowej, oprócz przypadków wskazanych w Kodeksie pracy, przewidują przepisy szczególne zawarte w pragmatykach służbowych, m.in. dotyczących pracowników służby cywilnej, pracowników samorządowych i urzędników państwowych. Przepisy te dopuszczają wykonywanie pracy w nadgodzinach w znacznie szerszym zakresie, niż przewiduje to Kodeks pracy. Jednocześnie jednak ograniczają one przywileje związane z jej rekompensowaniem, najczęściej do czasu wolnego.
W zakresie spraw pracowniczych w pierwszej kolejności zastosowanie mają przepisy pragmatyk, niezależnie od tego, czy są one korzystniejsze dla podlegających im pracowników czy nie. Dopiero w kwestiach nieuregulowanych w tych przepisach należy stosować regulacje powszechnie obowiązujące.
1. Korpus służby cywilnej
1.1. Czas pracy korpusu służby cywilnej
Służba cywilna została powołana w celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego oraz bezstronnego politycznie wykonywania zadań państwa. Zagadnienia związane z czasem pracy członków korpusu służby cywilnej reguluje ustawa o służbie cywilnej. Jednak w sprawach dotyczących stosunku pracy w służbie cywilnej, nieuregulowanych w tej ustawie, stosuje się przepisy Kodeksu pracy oraz inne przepisy prawa pracy (art. 97 w zw. z art. 9 ustawy o służbie cywilnej).