transport
Autobusów z Chin będzie mniej
Po ostatnich wyrokach TSUE umożliwiających zamknięcie dostępu do przetargów firmom spoza Unii miasta ograniczą zakupy pojazdów z Azji
Od 2026 r. miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły kupować wyłącznie zeroemisyjne autobusy – elektryczne lub wodorowe. Takie pojazdy były zamawiane przez samorządy na dużą skalę już od kilku lat. W przypadku elektrobusów mamy dużą ofensywę dostawców z Chin, którzy często oferują tańsze pojazdy. Państwo Środka niemal zmonopolizowało bowiem produkcję baterii. W Polsce jeździ zwłaszcza sporo autobusów chińskiej firmy Yutong. Ich polski dystrybutor – firma Busnex – informuje, że po 21 polskich miastach kursuje 131 zeroemisyjnych pojazdów tej marki. Kolejne miasta: Szczytno, Jelenia Góra, Siedlce, Katowice, Szprotawa, Złocieniec oraz Łomża, podpisały umowy na dostawę kolejnych 76 autobusów. Pojawiają się również autobusy innych chińskich producentów, np. King Long.