Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2024-01-08

NOWE PRAWO W 2024 R. DLA KSIĘGOWYCH I BIUR RACHUNKOWYCH – W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH

Zmiany w prawie pracy i ubezpieczeniach społecznych

W 2024 r., podobnie jak w roku ubiegłym, zmieniła się kwota minimalnego wynagrodzenia, która wpłynie na wysokość pozostałych kadrowo-płacowych wskaźników. Kadrowe czeka ponadto wyłączenie dodatku za szczególne warunki pracy z należnego minimum dla pracownika, a także wyższe limity składek. Warto zwrócić jeszcze uwagę na nowe zasady przyznawania emerytur pomostowych i wprowadzenie świadczenia wspierającego.

► Dokumentacja po wzroście minimalnej pensji

Czy po wzroście minimalnej pensji należy pracownikom wręczać porozumienia zmieniające warunki płacy? Czy należy też zmienić informację o warunkach zatrudnienia?

Na podstawie art. 29 par. 4 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2023 r. poz. 1465; dalej: k.p.) zmiana warunków pracy wymaga formy pisemnej, zatem pracodawca, zmieniając kwotę wynagrodzenia, powinien tego dokonać w formie pisemnej, analogicznie jak przy zawarciu umowy o pracę – pracownik powinien bowiem znać konkretną kwotę swojej pensji. Po wzroście minimalnego wynagrodzenia za pracę dla pracownika, który w umowie o pracę ma określoną stawkę wynagrodzenia kwotowo, pracodawca powinien sporządzić porozumienie zmieniające do umowy (tzw. aneks). Tak więc jeżeli wynagrodzenie nie zostałoby określone w umowie o pracę poprzez podanie konkretnej kwoty wraz ze wskazaniem składników wynagrodzenia za pracę, a jedynie wprowadzono w niej zapis, że pracownik otrzymuje minimalne wynagrodzenie zgodne z obowiązującą w danym roku stawką wynikającą z ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, pracodawca nie ma obowiązku sporządzania żadnych dokumentów.

Natomiast jeśli chodzi o informację dodatkową o warunkach zatrudnienia, to nie należy jej wręczać ponownie przy aneksie do umowy o pracę – określającym wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy – chyba że zmienią się konkretne warunki zatrudnienia określone w art. 29 par. 3 k.p.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00