Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-05-04

Pracownika trzeba zgłosić do ZUS nie po podpisaniu umowy, ale po rozpoczęciu świadczenia pracy

Za kilka dni podpisuję umowę o pracę z moim pierwszym pracownikiem. W jakim terminie mam go zgłosić do ZUS? Rozpoczyna on pracę dopiero 15 maja.

W orzecznictwie sądowym akcentuje się, że status pracownika na gruncie prawa ubezpieczeń społecznych wyznacza nie tylko podstawa nawiązania więzi prawnej między pracownikiem a pracodawcą, lecz także fakt świadczenia pracy, rzeczywistego wykonywania obowiązków pracowniczych (por. wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z 3 listopada 2022 r., sygn. akt III AUa 169/21). Na tej zasadzie samo podpisanie umowy o pracę, ale niepodjęcie wykonywania pracy nie pozwala na zgłoszenie takiej osoby do ubezpieczeń, bo uznaje się, że tytuł do ubezpieczeń jeszcze nie powstał.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00