rozmowa
Trzeba zwiększać fundusze na cele klimatyczne
Reintke: Powinniśmy mieć znacznie silniejsze mechanizmy redystrybucji na szczeblu europejskim. Tyle że budżet, jakim dysponuje UE, nie jest na dziś porównywalny z PKB państw członkowskich

Terry Reintke, posłanka do Parlamentu Europejskiego z ramienia Zielonych
Terry Reintke, posłanka do Parlamentu Europejskiego z ramienia Zielonych
Unia Europejska pracuje nad zakazem sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi do 2035 r. Głosowanie w tej sprawie odbędzie się prawdopodobnie pod koniec marca. Nie brak jednak głosów, że bez odpowiedniej infrastruktury i rozwoju sektora pojazdów elektrycznych działanie to może mijać się z celem. To dobry moment na uchwalenie zakazu?
Zdecydowanie. To najwyższy czas. Europejscy producenci samochodów – także niemieccy – nie byli dotychczas liderami tej zmiany. Znacznie szybciej sektor samochodów elektrycznych rozwinął się np. w USA i Chinach. Dlatego bardzo ważne jest wyznaczenie konkretnych terminów. Do celu zostało nam 12 lat. Wystarczająco, by dostosować infrastrukturę i przygotować się z perspektywy przemysłowej. Ta decyzja będzie jednym z kluczowych kroków umożliwiających zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych przez transport. Tym ważniejsza, że jest to jeden z sektorów, które nie osiągnęły w ostatnich latach celów paryskich (ustalonych podczas XXI Konferencji ONZ w sprawie zmian klimatu w 2015 r. – red.).