aktualności
Praca zdalna, badanie trzeźwości: jak JST mają wdrożyć najnowsze zmiany
Proces ten jest w rękach kierowników poszczególnych jednostek organizacyjnych, w tym urzędu gminy, placówek oświatowych czy zakładów opieki zdrowotnej. To oni muszą zadbać o odpowiednie modyfikacje w wewnętrznych regulaminach
Wdrożenie nowych obowiązków z zakresu pracy zdalnej oraz badania pracowników na obecność alkoholu i innych substancji w organizmie to wyzwanie także dla szczebla samorządowego. Od momentu publikacji nowelizacji kodeksu pracy w Dzienniku Ustaw pracodawcy - w tym także z JST - będą mieli na wprowadzenie zmian odpowiednio: dwa miesiące i dwa tygodnie. Czasu będzie zatem niewiele. A pytań nie brakuje.
Uwaga! W dniu zamknięcia tego numeru tygodnika SIA najnowsza nowelizacja ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy; t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1510, ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 2140, czekała na podpis prezydenta.
które przepisy poprawiamy?
W obydwu uchwalonych przepisach kodeksu pracy (i tym dotyczącym pracy zdalnej, i tym o trzeźwości) znajduje się odwołanie do regulaminu (patrz: ramka). O jaki regulamin chodzi w przypadku jednostek samorządu terytorialnego?
Przypomnijmy, że podstawowym aktem prawnym regulującym status pracowników samorządowych jest ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 530; dalej: u.p.s.), która reguluje wiele aspektów związanych z zatrudnianiem tych pracowników, w tym w kontekście dokumentacji pracowniczej, regulaminów pracy czy wynagradzania. W art. 39 u.p.s. uregulowano np. kwestie regulaminu wynagradzania. W jego ust. 1 postanowiono, że „pracodawca w regulaminie wynagradzania określi, dla pracowników samorządowych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3: