Radni wskażą termin składania wniosków, ale nie mogą narzucić mieszkańcom utrzymania efektu ekologicznego
Wydział ochrony środowiska naszego urzędu miejskiego przygotowuje projekt uchwały w sprawie dotowania zakupu instalacji gazowych i pomp ciepła w budynkach. Środki finansowe będą z budżetu miasta. Mamy jednak dwie wątpliwości. A mianowicie, kto powinien ustalać terminy na składanie wniosków i czy można zobowiązać mieszkańca do zwrotu dotacji, jeśli nie utrzyma efektu ekologicznego przez minimum pięć lat?
Punkt wyjścia do odpowiedzi na zadane pytania stanowi prawo ochrony środowiska, a konkretnie przepisy zgrupowane w art. 403. prawa ochrony środowiska. I tak w ust. 2 tej regulacji wskazano, że do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21–25, 29, 31, 32 i 38–42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4–6 (kary nałożonych w związku z: negatywnym oddziaływaniem na środowisko, wycinką drzew i krzewów, składowaniem i magazynowaniem odpadów) stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Ponadto finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4–6.