Nieprawidłowości w zakresie księgowości, sprawozdawczości oraz obsługi księgowej gminy
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: W trakcie kontroli w gminie ksiąg rachunkowych i ewidencji księgowej stwierdzono liczne naruszenia przepisów ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor), rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie rachunkowości oraz planów kont) oraz uregulowań wewnętrznych:
W zarządzeniu wójt gminy postanowił o przeprowadzeniu inwentaryzacji składników majątkowych w urzędzie gminy oraz w samej gminie. W jej wyniku pracownicy urzędu przeprowadzili inwentaryzację w drodze spisu z natury środków trwałych oraz pozostałych środków trwałych używanych przez gminne jednostki organizacyjne, takie jak: gminny zakład gospodarki komunalnej, zakład opieki zdrowotnej, gminne centrum kultury, gminny ośrodek pomocy społecznej, klub sportowy oraz ochotnicze straże pożarne z okolicznych gmin.
W wykazie kont znajdującym się w planie kont urzędu gminy nie wskazano funkcjonującego w jednostce konta bilansowego 730 „Sprzedaż towarów i wartość ich zakupów”.
W sprawozdaniu Rb-ST o stanie środków na rachunkach bankowych jednostki samorządu terytorialnego na koniec 2022 r. wykazano w pozycji „Stan środków na rachunku budżetu jednostki samorządu terytorialnego” kwotę 6 729 331,41 zł, podczas gdy stan środków na rachunkach budżetu (saldo Wn konta 133 „Rachunek budżetu”) według stanu na 31 grudnia 2022 r. wynosił 6 729 792,25 zł.