Zamówienia in-house: wykorzystanie potencjału własnych spółek
Zamówienia in-house nie tylko wywołują wiele emocji w debacie publicznej, lecz także rodzą wiele wątpliwości prawnych u podmiotów decydujących się na realizację zadań z wykorzystaniem potencjału własnych spółek. Wiele z nich ma swoje bezpośrednie źródło w sposobie ukształtowania krajowych regulacji prawnych, w szczególności tych, które nie mają swojego odpowiednika w prawie unijnym. Dziś odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania w kontekście wykorzystania do realizacji zadań JST własnych spółek.
O co pytają na szkoleniach
Czy utworzenie nowej spółki można uznać za reorganizację pozorną?
problem Miasto planuje utworzenie nowej spółki, mimo że jest właścicielem już kilku innych, w tym również zajmujących się działalnością analogiczną względem planowanego profilu specjalizacji nowej spółki. Czy takie działanie może zostać uznane za pozorną reorganizację? Czy może nam to przeszkodzić w powierzeniu zadania nowej spółce?
odpowiedź Pojęcie reorganizacji pozornej zostało bezpośrednio odniesione w art. 214 ust. 7 ustawy z 11 września 2029 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 825; dalej: p.z.p.) do zmodyfikowania modelu funkcjonowania zależnej osoby prawnej. Przepis ten bezpośrednio nie odnosi się do nowo utworzonych podmiotów, których zależność ekonomiczna musi zostać ustalona na podstawie wiarygodnej prognozy handlowej. W przypadku podmiotów reorganizowanych posłużenie się wiarygodną prognozą handlową jest warunkowane dezaktualizacją danych historycznych w perspektywie celu posłużenia się tymi danymi, tj. wykazania wymaganego stopnia zależności ekonomicznej. Dane te co prawda istnieją i są w sposób odpowiedni uwzględniane przy weryfikacji zależności ekonomicznej, jednakże wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne, aby prognozę handlową uznać za wiarygodną. Wskazana okoliczność wydaje się istotna w perspektywie intencji, które stały za ustanowieniem w krajowym porządku prawnym, art. 214 ust. 7 p.z.p., który ma ograniczać występowanie sytuacji, w których reorganizacja nastąpiła wyłącznie na papierze, w celu wykreowania uzasadnienia od odstąpienia od weryfikacji zależności ekonomicznej na podstawie przychodów historycznych.