W jaki sposób gmina powinna rozliczyć w VAT wydatki na budowę amfiteatru, który zamierza wydzierżawić
Gmina (podatnik VAT czynny) rozpoczęła w lipcu 2023 r. realizację inwestycji polegającej na budowie amfiteatru, który po wybudowaniu zamierza wydzierżawić gminnemu ośrodkowi kultury (GOK) będącemu samorządową instytucją kultury. Dzierżawa amfiteatru będzie opodatkowana VAT i udokumentowana fakturami wystawianymi przez gminę na GOK. W związku z realizacją tej inwestycji gmina ponosi nakłady inwestycyjne, które generują podatek naliczony, udokumentowany fakturami wystawionymi przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni. W lipcu gmina poniosła nakłady na projekt architektoniczny (wykonany 14 lipca 2023 r.) w kwocie 21 600 brutto (20 000 zł netto i 1600 zł VAT) udokumentowane fakturą wystawioną przez biuro architektoniczne (podatnik VAT czynny) z 14 lipca 2023 r. (otrzymaną 21 lipca 2023 r. ). Faktura ta nie zawierała wyrazów „metoda kasowa” i została opłacona przez gminę w mechanizmie podzielonej płatności 31 lipca 2023 r. Od sierpnia 2023 r. mają ruszyć roboty budowlane związane z realizacją tej inwestycji. Amfiteatr po wybudowaniu będzie środkiem trwałym gminy. Gmina rozlicza VAT na zasadach ogólnych za okresy miesięczne. Czy będzie jej przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od realizacji tej inwestycji? Jak gmina powinna rozliczyć poniesione w lipcu 2023 r. nakłady na projekt architektoniczny?