Po zmianach w k.p. trzeba odpowiedzieć na wniosek o zmianę warunków zatrudnienia, ale można odmówić
Inspektor kontroli zarzucił mi, że zbyt wielu moich pracowników wykonuje pracę na podstawie umów w niepełnym wymiarze czasu pracy. Zapytał mnie także, czy informuję pracowników o możliwości zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy oraz czy uwzględniam wnioski pracowników dotyczące zmiany wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę. Czy kodeks pracy nakłada na mnie takie obowiązki? Czy poniosę odpowiedzialność za ich niedopełnienie?
Zgodnie z art. 942 kodeksu pracy (dalej: k.p.) pracodawca jest obowiązany informować pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy o:
1) możliwości zatrudnienia w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy,
2) możliwości awansu,
3) wolnych stanowiskach pracy.
Obowiązek pracodawcy wynikający z przedstawionego zapisu ma zatem charakter informacyjny. Nie rodzi po stronie pracodawcy obowiązków o charakterze zobowiązaniowym. Pracodawca nie ma obowiązku zatrudnienia pracownika, któremu upływa okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, nawet jeśli będzie poszukiwał pracowników na to samo lub podobne stanowisko. Również dla pracowników wskazana regulacja nie może być podstawą do dochodzenia roszczeń o zmianę stanowiska na wyższe lub zatrudnienie na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.