Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 1 października 2009 r., sygn. KIO/UZP 1174/09
Wobec braku legalnej definicji pojęcia „projekt geodezyjny”, należy dla tego pojęcia przyjąć znaczenie nadane mu postanowieniami SIWZ.
Wobec braku legalnej definicji pojęcia „projekt geodezyjny”, należy dla tego pojęcia przyjąć znaczenie nadane mu postanowieniami SIWZ.
1) Istotne jest postanowienie art. 141 Pzp, zgodnie z którym wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia ponoszą solidarną odpowiedzialność, za wykonanie umowy i wniesienie zabezpieczenia wykonywania umowy.
Określenie warunków udziału w postępowaniu z jednej strony stanowi obowiązek, a z drugiej strony uprawnienie Zamawiającego. Wynika to wprost z art. 22 ust. 2 ustawy Pzp. Przywołany przepis wyznacza w tym zakresie pewną granicę Zamawiającemu, wskazując, że określenie warunków nie może prowadzić do ograniczenia konkurencji.
1) W specyfikacji zamawiający powinien sprecyzować warunki zamówienia na tyle dokładnie, żeby wykonawca przed przystąpieniem do sporządzania oferty mógł zweryfikować, czy spełnia warunki. Ustawa w zakresie merytorycznego kształtowania warunków pozostawia zamawiającemu pewną swobodę, jednak
Ewentualne logiczne niespójności nie mogą być podstawą do odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Prawa zamówień publicznych (ściśle rzecz biorąc, oferta podlega odrzuceniu jeżeli jest niezgodna z SIWZ, a nie - z logiką).
1) Do interpretacji warunku należy stosować zasady wykładni oświadczeń woli wynikające z dyspozycji przepisu art. 65 § 1 k.c. Stosownie do przywołanego przepisu, oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają, ze względu na okoliczności, w których złożone zostało, zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje.
Rozbieżność pomiędzy zamiarem zamawiającego a rzeczywistym sformułowaniem zawartym w warunku nie może wywoływać ujemnych skutków u potencjalnych wykonawców.
1) Zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 ustawy, w świetle art. 180 ust. 2 Pzp, jest możliwy jedynie do podniesienia i rozpatrzenia w przypadku jego podniesienia w proteście na czynność wezwania do uzupełnienia dokumentów.
1) Nie wykazanie potwierdzenia nabycia doświadczenia w zakresie wynikającym z opisu warunku w powiązaniu z opisem przedmiotu zamówienia, wynikającym z postanowień siwz, skutkuje wykluczeniem wykonawcy z postępowania, uznaniem jego oferty za odrzuconą i w konsekwencji odrzucenia oferty - art.
1) Poświadczenie za zgodność dokumentów składanych w formie kserokopii nie wymaga pełnomocnictwa rodzajowego. Izba zauważa, że taka czynność ma charakter techniczny -porównania oryginału z kopią i stwierdzenia, że nie zachodzą pomiędzy nimi rozbieżności.
1) Dla wykonania danego zamówienia wystarczające jest posiadanie uprawnień przez jednego z konsorcjantów i żądanie od każdego z nich spełniania wymogów adekwatnych do statusu drugiego nie byłoby racjonalne i przeczyłoby idei wynikającej z przepisu art.
Wskazanie jako beneficjenta gwarancji bankowej podmiotu nie posiadającego osobowości prawnej, ale posiadającego samodzielność organizacyjną i finansową pozwalającą przyjmować środki pieniężne, nie powoduje, iż gwarancja nie będzie mogła zostać zrealizowana, a gwarant będzie mógł się skutecznie na tej podstawie uchylić od odpowiedzialności z jej tytułu
1) Zgodnie z art. 179 ust. 1 dla skuteczności złożenia środka ochrony prawnej, czyli w tym przypadku tak protestu, jak i odwołania, konieczne jest wykazanie uszczerbku - rzeczywistego lub potencjalnego - w swoim interesie prawnym w uzyskaniu zamówienia, który to uszczerbek powstał na skutek naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
1) Dla wykazania się odpowiednim doświadczeniem lub wiedzą przy wykonywaniu danych usług ma znaczenie przede wszystkim fakt ich wykonywania (umiejętność zorganizowania i należytego wykonania czyszczenia taboru), a nie stosunek prawny łączący podmioty umowy.
Oczywista omyłka pisarka jest to nie tylko fizyczne wprowadzenie omyłkowego zapisu w treści oferty, który nasuwa się samoczynnie, poprzez pierwszy ogląd danego dokumentu. Oczywista omyłka pisarska polega również na pominięciu określonego zapisu, w szczególności poprzez techniczne, często komputerowe
1) Jeżeli Odwołujący, ma jakieś zastrzeżenia, co do treści warunków udziału w postępowaniu, może i powinien je zgłaszać na wcześniejszym etapie postępowania - przed składaniem ofert. 2) Istotą stawiania warunków udziału w postępowaniu, jest chęć współpracy Zamawiającego z podmiotami,
Nie odrzucenie oferty, która nie spełnia warunków określonych w SIWZ przez Zamawiającego narusza zasadę równego traktowania wykonawców oraz zasadę uczciwej konkurencji, a tym samym art. 7 ust. 1 i 3 Pzp.
Nie można nakazywać zamawiającemu powtórnego skorzystania z instrumentu uzupełnienia dokumentów przewidzianego w art. 26 ust. 3 Pzp, gdyż zamawiający - zgonie z należytą starannością -już raz wystosował takie wezwanie i odwołujący nie złożył na to wezwanie dokumentów wykazujących spełnienia wyżej wymienionego warunku.
1) Zamawiający nie może przyjmować oświadczeń od osób postronnych zamiast oświadczeń samego wykonawcy. Takich możliwości nie dają mu przepisy prawa, nie znajduje to również racjonalnego uzasadnienia. Zamawiający nie zna bowiem szczegółów realizacji zamówienia od strony wykonawczej.
1) Kodeks cywilny nie zna w zasadzie instytucji łącznego przejścia praw i obowiązków jednej ze stron w umowie wzajemnej na inna osobę. Wskutek tego przejście takich praw i obowiązków jest uwarunkowane spełnieniem się przesłanek wymaganych przez kodeks zarówno dla wywołania zmiany w osobie wierzyciela, jak i dłużnika.
1) Zamawiający ma prawo kompensaty kar umownych z należnego wynagrodzenia dopiero po ostatecznym rozstrzygnięciu sporu sądowego wywołanego naliczeniem kary umownej. Za powyższym przemawia treść art. 498 k.
Przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych nie stawiają wymogów podpisania oferty na każdej stronie, wystarczy złożenie podpisu pod dokumentem w taki sposób, aby wynikało, kto podpisał dokument oraz że wolą osoby podpisującej było objęcie całości złożonego
Katalog dokumentów na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu jest zamknięty i zamawiający nie może oczekiwać innych dokumentów niż przewidziane w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 19 maja 2006 r.
Warunki udziału w postępowaniu należy interpretować w sposób, który nie dopuszcza stosowania wykładni rozszerzającej. Doświadczenie badane w ramach warunku udziału w postępowaniu należy odnosić do wykonawcy, a nie podwykonawcy.
Art. 22 ust.1 pkt 2 ustawy określa, iż o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy: posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia lub przedstawią pisemne zobowiązanie innych podmiotów do udostępnienia potencjału technicznego i osób zdolnych do wykonania zamówienia.