Wyrok Krajowej Izby Odwolawczej z dnia 20 lutego 2012 r., sygn. KIO/UZP 226/12
Gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym należy zwrócić uwagę na fakt, czy któreś ze świadczeń można uznać za dominujące.
Gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym należy zwrócić uwagę na fakt, czy któreś ze świadczeń można uznać za dominujące.
Przepis art. 36 ust. 4 Pzp precyzuje zakres informacji, których zamawiający żąda w postępowaniu (ma obowiązek oraz uprawnienie), jako zakres przedmiotu zamówienia, którego wykonanie wykonawca zamierza powierzyć podwykonawcom.
Indywidualna interpretacja podatkowa to dokument, który pozwala wykonawcy (podatnikowi) rozwiać wątpliwości co do stosowania prawa podatkowego i dokonuje wykładni przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie danego wykonawcy (zainteresowanego podatnika), stanowiąc jednocześnie ochroną wykonawcy (podatnika), który ją otrzymał, a także wiąże organy podatkowe.
Art. 87 ust. 1 ustawy Pzp umożliwia Zamawiającemu, w toku badania i oceny ofert żądania od wykonawców złożenia wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. W trybie przywołanego przepisu Zamawiający, w przypadku powzięcia okoliczności stanowiących podstawę do odrzucenia oferty, może zażądać wyjaśnień od wykonawcy, a następnie biorąc pod uwagę przepis art.
1) Zawsze może wystąpić sytuacja, gdy zakres zobowiązania wykonawcy określony w zawartej umowie będzie musiał ulec zmianie, a zmiana ta wymuszona będzie przez bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa.
1) Dla oceny, czy w ofercie popełniono błąd w obliczeniu ceny, decydujące znaczenie mają postanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w której zamawiający zobowiązany jest zamieścić opis sposobu obliczenia ceny.
Zamawiający nie jest organem uprawnionym do określenia prawidłowej stawki VAT, jednakże nie zwalnia go to z obowiązku respektowania przepisów ustawy p.z.p., a tym samym ustalenia, jakie jest prawidłowa stawka podatku VAT.
Przez błąd w obliczeniu ceny, zgodnie zart. 87 ust. 2 pkt 2 Pzp w związku z art. art. 84 k.c. oraz w związku z art. 14 Pzp, należy rozumieć błąd w oświadczeniu woli, a zatem taki sposób obliczenia ceny, który został dokonany merytorycznie niezgodnie z wymogami zamawiającego określonymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub też niezgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Nie ma podstaw prawnych do wykazywania w cenie oferty jako odrębnego składnika cenotwórczego stawki i kwoty zryczałtowanego podatku.
1) Nie można się zgodzić z argumentem, że skoro popełniony w ofercie błąd dotyczy stawki podatku VAT, to nie można go poprawić, gdyż prowadziłoby to do zmiany ceny ofertowej, co jest niedopuszczalne. 2) Z Prawa zamówień publicznych nie wynika żadna zasada, która nie pozwalałaby na korektę ceny ofertowej w uzasadnionych sytuacjach.
1) Nie można przypisać wyrokowi Izby mocy nadrzędnej wobec przepisów powszechnie obowiązujących. Skoro ustawodawca zdecydował o możliwości skorzystania ze zwolnienia podatkowego w szerszym zakresie z mocą wsteczną, to tym samym zamawiający nie może wyciągać negatywnych skutków wobec oferty wybranej w postaci jej odrzucenia, gdyż takie działanie naruszałoby zasadę legalizmu.
Zamawiającego w postępowaniu istotne jest jaką cenę będzie opłacać za wykonanie zamówienia, a ryzyko związane z zastosowaniem odpowiedniej stawki VAT obciąża wykonawcę. Ponadto, przepisy prawa, a w tym prawa podatkowego ulegają częstym zmianom i dlatego obowiązywanie w danym terminie określonych
1) Ustawa Prawo zamówień publicznych nie daje zamawiającym uprawnień do badania struktury ceny ofertowej i wyciągania wobec wykonawców konsekwencji z powodu zastosowania określonego elementu składowego tej ceny, a jedynym wyjątkiem jest możliwość analizy oferty pod kątem rażąco niskiej ceny.
1) Uznanie, iż zastosowanie nieprawidłowej stawki podatku od towarów i usług przy wyliczeniu ceny oferty stanowi podstawę do jej odrzucenia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy p.z.p. uprawnia Zamawiającego do oceny i badania ofert także w tym zakresie.
1) Omyłka, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy p.z.p. to m.in. taki błąd wykonawcy, co do którego na podstawie innych dokumentów zawartych w ofercie można ustalić, jaka była w rzeczywistości intencja wykonawcy.
Przyjęcie w cenie towaru lub usługi takiej lub innej stawki podatku od towarów i usług jest wyłącznym uprawnieniem podatnika - wystawcy faktury (czyli wykonawcy na gruncie zamówień publicznych). Jeżeli intencja wykonawcy co do wykonania zamówienia za podaną cenę, uwzględniającą odpowiedni
1) W związku z ryczałtowym sposobem rozliczenia inwestycji niezgodność kosztorysu ofertowego z kosztorysem inwestorskim nie może być podstawą do odrzucenia oferty. Ryzyko niepełnego obliczenia ceny ofertowej przerzucone jest na wykonawcę, chyba że nosi ono znamiona rażąco niskiej ceny, ale wtedy zgodnie z art.
1) Stawka podatku VAT nie wynika z jakichkolwiek decyzji organów podatkowych, które w tym przedmiocie konstytutywne nie są, ale z adekwatnych, ustanawiających ją przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Jeżeli błąd w stawce VAT jest błędem w obliczeniu ceny, który nie podlega poprawieniu w trybie art. 87 ust. 2 pkt 2, jak i też w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp bez znaczenia jest kwestia skali konsekwencji rachunkowych będących wynikiem poprawienia stawki podatku VAT z 7 na 22%.
To na wykonawcy spoczywa ciężar prawidłowego naliczenia podatku
Zastosowanie niewłaściwej stawki VAT jest błędem w obliczeniu ceny i oferta taka podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych.
1) Izba, jako organ powołany do rozpatrywania odwołań, zobowiązana jest stać na straży procedury, a przede wszystkim zapewnić stronom równe traktowanie. 2) Zgodnie z prawem podatkowym to na wykonawcy ciąży obowiązek i odpowiedzialność za określenie prawidłowej stawki podatku VAT.
Jeżeli wykonawca w rozumieniu art. 181 ust. 3 ustawy, nie wniesie odwołania, w którym zakwestionowałby prawidłowość rozstrzygnięcia protestu przez zamawiającego, to tym samym pozbawi Izbę możliwości rozważenia zasadności jego argumentów podniesionych w uzasadnieniu przystąpienia do protestu, a także możliwości weryfikacji czynności dokonanych przez zamawiającego.
1) Generalnie prezentuje się stanowisko, iż art. 89 ust. 1 pkt 6 pzp znajduje zastosowanie do niezgodnego z prawem podatku VAT 2) Stawka podatku VAT nie może wynikać z jakichkolwiek decyzji organów podatkowych, które w tym zakresie nie mają charakteru konstytutywnego, ale wyłącznie z odpowiednich, ustanawiających ją przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Jeżeli Zamawiający w dokumencie ofertowym nie wymagał deklaracji co do stawki podatku VAT. Tym samym brak takiej informacji w ofercie wybranej nie świadczy o jej niezgodności z treścią siwz. Z kolei złożenie informacji o stosowanej stawce podatkowej w dodatkowych nie wymaganych dokumentach nie ma wpływu na ważność złożonych ofert.