Korekty sprzedaży krajowej – faktury, sprzedaż kasowa, JPK_V7
Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników.
Spółka podpisała zamówienie na prace wdrożeniowe. Faktura została wystawiona z góry pod koniec 2023 r. Płatność została otrzymana w styczniu 2024 r. Do tej pory klient nie rozpoczął prac pomimo wielu rozmów. Spółka odprowadziła CIT w momencie wystawienia faktury, VAT w momencie otrzymania płatności, natomiast rachunkowo przychód został zaksięgowany na przychody przyszłych okresów. Czy nie istnieje
Dokonaliśmy korekty „pustej faktury”, jednak miało to miejsce już po jej ujawnieniu przez organ kontroli skarbowej. Czy organ może nam wymierzyć sankcje, o których mowa w art. 108 ust. 1 ustawy o VAT? Czy oprócz tych sankcji możemy być dodatkowo ukarani?
Pracodawca odkrył, że jeden z jego pracowników wystawił w jego imieniu kilka „pustych” faktur. Kto ma obowiązek zapłacić kwoty VAT wskazane na tych fakturach – pracodawca czy pracownik?
W praktyce spraw podatkowych wielokrotnie powstawało pytanie, czy za pustą fakturę zawsze odpowiada podatnik (firma), gdy to pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy, wystawiał fikcyjne faktury, umożliwiając innym podmiotom odliczenie VAT. Jedna z takich spraw trafiła do sądu, a w wyniku zadanego pytania prejudycjalnego – do TSUE. Poznaliśmy właśnie opinię Rzecznika Generalnego TSUE, który uznał, że
Faktury zaliczkowe, tak jak inne faktury, można wystawiać w KSeF, a od 1 lipca 2024 r. będzie zasadniczo istniał taki obowiązek. W artykule omawiamy zasady wystawiania ustrukturyzowanych faktur zaliczkowych, a także strukturę takiej faktury. Ponadto poruszamy problem rezygnacji z wystawiania faktur zaliczkowych, po zmianach od 1 września 2023 r., czy obowiązku korekty przedwcześnie wystawionej faktury
Iwona Skrok: Praktyka polskich organów zakładająca prowadzenie postępowania zarówno wobec nabywcy faktury wystawionej w trybie art. 108 ustawy o VAT, jak i wobec wystawcy jest sprzeczna z celem przepisu
Wpłata zaliczki wywołuje skutki zarówno u sprzedawcy, jak i u nabywcy. Aby wpłacający mógł odliczyć VAT, zaliczka musi być odpowiednio udokumentowana, co w wielu przypadkach budzi wątpliwości. Wystawiona przed terminem faktura zaliczkowa może być uznana za pustą, co oznacza negatywne konsekwencje dla sprzedawcy. Dlatego organy podatkowe wymagają, aby je korygować, gdy minie 60 dni od ich wystawienia
Pusta faktura. Wystawienie faktury, w której wykaże się kwotę podatku, oznacza obowiązek jej zapłaty, nawet gdyby faktura nie dokumentowała faktycznej transakcji. Jest to sankcja, która zabezpiecza interesy fiskalne państwa przed ewentualnym odliczeniem VAT z takiej faktury przez nabywcę. W większości przypadków z pustymi fakturami mamy do czynienia podczas prób wyłudzenia VAT. Puste faktury to problem
Z najnowszego wyroku TSUE z 18 marca 2021 r. w sprawie C-48/20 wynika, że polskie przepisy zabraniające podatnikom działającym w dobrej wierze prawa do korekty nienależnie wykazanego VAT na fakturze po wszczęciu kontroli podatkowej są niezgodne z dyrektywą.
Uzyskanie prawa do odliczenia podatku naliczonego przez nabywcę towaru lub usługobiorcę warunkowane jest powstaniem obowiązku podatkowego w VAT z tytułu realizowanej czynności. W przypadku towarów moment powstania obowiązku podatkowego powiązany jest zasadniczo z dokonaniem ich dostawy. Brak części towaru w dostawie będzie zatem wykluczał możliwość odliczenia VAT w pełnej wysokości, wynikającej z wystawionej
TSUE w wyroku z 15 maja 2019 r. (C-235/18) w sprawie Vega International uznał, że udostępnianie kart paliwowych to zasadniczo usługa finansowa. Mimo początkowych obaw, że orzeczenie będzie miało poważne następstwa dla obrotu gospodarczego, praktyka może uspokajać. Organy podatkowe aprobują pogląd (czego dowodzą najnowsze interpretacje), że pod pewnymi warunkami uczestnicy obrotu z wykorzystaniem kart
Sprzedawca jest uprawniony do wystawienia faktury zaliczkowej jeszcze przed otrzymaniem zaliczki. Faktury takie nie mogą być jednak sporządzane ze znacznym wyprzedzeniem. Ustawodawca wprowadził w tym zakresie określone ramy czasowe, których naruszenie może skutkować uznaniem przez organy podatkowe przedwcześnie wystawionej faktury zaliczkowej za tzw. pustą fakturę.
Nabywca paliwa nie może się powoływać na dobrą wiarę, gdy płacił za paliwo gotówką i nie złożył wniosku o potwierdzenie rejestracji VAT sprzedawcy. Przy ocenie dobrej wiary nabywcy istotną rolę odgrywa bowiem dokonywanie płatności w systemie bankowym (nie gotówką) oraz złożenie wniosku o potwierdzenie rejestracji VAT dostawcy (wyrok NSA z 21 listopada 2018 r., I FSK 1989/16).
Przedsiębiorca nie zawsze może uniknąć skutków nieuczciwego działania swoich pracowników czy kontrahentów. Musi zapłacić VAT z faktur wystawionych przez pracownika, gdy zostały wprowadzone do obrotu, nawet jeśli nie dokumentują rzeczywistej sprzedaży. Jeżeli nie dysponuje odpowiednimi dokumentami, straci również prawo do zastosowania stawki 0%, gdy po wydaniu przewoźnikowi towar przeznaczony do wywiezienia
Podatnik ponosi podatkowe konsekwencje nierzetelności faktury sprzedaży podpisanej przez jego pełnomocnika - wyrok NSA z 31 stycznia 2018 r., sygn. I FSK 444/16.
W praktyce zdarza się, że sprzedawca wystawi fakturę zaliczkową pełniącą dla stron transakcji rolę wezwania do wpłaty zaliczki, ale faktyczne otrzymanie kwoty określonej tą fakturą nastąpi po upływie 30. dnia od dnia wystawienia faktury zaliczkowej. W takiej sytuacji faktura jest wystawiona przedwcześnie. Najbardziej dotkliwym skutkiem przedwczesnego wystawienia faktury zaliczkowej może być podwójne
Zobowiązanie podatkowe w VAT, co do zasady, powstaje z mocy prawa za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy. Prawidłowe rozpoznanie tego momentu jest podstawowym obowiązkiem każdego czynnego podatnika VAT. Umożliwia terminowe zadeklarowanie i rozliczenie kwot podatku należnego oraz właściwe udokumentowanie dostawy towarów lub świadczenia usług. Ustalenie terminu powstania obowiązku podatkowego