Korekty sprzedaży krajowej – faktury, sprzedaż kasowa, JPK_V7
Przyczyną korekty nie zawsze jest błąd w rozliczeniu. Często są to zdarzenia, które następują po dokonaniu sprzedaży. Sposób korekty zależy przede wszystkim od tego, czy na fakturze pierwotnej był naliczony VAT. Inne zasady dotyczą sprzedaży kasowej. Kolejnym krokiem jest zapis tej korekty w JPK_V7.
1. Korekta sprzedaży krajowej z naliczonym VAT
Gdy na pierwotnej fakturze był naliczony VAT, aby go obniżyć, sprzedawca musi posiadać dokumentację, z której wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki tego obniżenia oraz że warunki te zostały spełnione, a faktura korygująca jest zgodna z posiadaną dokumentacją. Inaczej jest z fakturami „in plus”. Gdy sprzedaż była zaewidencjonowana na kasie, korekta błędu może wymagać zapisu w ewidencji korekt.
1.1. Pomyłka w cenie, stawce lub kwocie podatku
Na podatniku, który popełnił błąd w cenie, stawce lub kwocie podatku, ciąży obowiązek korekty, szczególnie gdy w związku z tym zaniżył VAT.
1.1.1. Obowiązki sprzedawcy, gdy popełnił błąd
Podatnik, który wystawiając fakturę, popełnił błąd w cenie, stawce lub kwocie podatku, musi wystawić fakturę korygującą. Jeśli sprzedaż była zaewidencjonowana na kasie, będzie dokonywał zapisu w ewidencji korekt. Wymaga to również korekty pliku JPK_V7 lub bieżącego zapisu.
Wystawienie faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana przez sprzedawcę w związku ze stwierdzeniem błędów w cenie, stawce lub kwocie podatku na fakturze pierwotnej musi zawierać:
1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca, z wyjątkiem faktur korygujących wystawianych do faktur, dla których nie został nadany numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur;
3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1–5 ustawy o VAT, a więc m.in. dane sprzedawcy i nabywcy i ich numery NIP,
b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;