Wybierz najlepszy sposób zatrudnienia pracownika
Po 1 stycznia 2003 r. czynności wykonywane w ramach kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze zostały wyłączone z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych. Czy w związku z tym wyłączeniem należy konsekwentnie przyjąć, że wyłączona jest także możliwość rozliczania się menedżerów z podatku VAT poprzez wystawianie i przyjmowanie przez nich
Zasady wynagradzania menedżerów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa od 9 września 2016 r. ustala uchwała walnego zgromadzenia lub zgromadzenia wspólników takich spółek. Zgodnie z nowymi zasadami wynagrodzenie całkowite członka organu zarządzającego składa się z określonej kwotowo części stałej, stanowiącej wynagrodzenie miesięczne podstawowe, oraz części zmiennej, będącej wynagrodzeniem uzupełniającym
Nie prowadzi działalności podlegającej VAT menedżer, któremu firma udostępnia swoją infrastrukturę (np. pomieszczenie biurowe, telefon, komputer), jego wynagrodzenie ma charakter przynajmniej w części stały, a z umowy nie wynika jego odpowiedzialność wobec osób trzecich. Odpowiedzialność na podstawie przepisów innych ustaw, np. Kodeksu spółek handlowych, nie powoduje, że możemy mówić o jego odpowiedzialności
Odszkodowanie wypłacane menedżerowi z tytułu zawartej z nim umowy o zakazie konkurencji stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, od którego płatnik jest zobowiązany pobrać zaliczkę na PIT. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Menedżerowie świadczący usługi zarządzania na podstawie umów o charakterze cywilnoprawnym w spółkach Skarbu Państwa będą otrzymywać wynagrodzenia stałe i zmienne uzależnione od wielkości, obrotu i liczby zatrudnionych pracowników spółki. Natomiast do nabycia prawa do odprawy oraz odszkodowania za powstrzymywanie się od działalności konkurencyjnej dla menedżerów zwalnianych lub rezygnujących z pracy
Od 1 stycznia 2016 r. wszedł w życie nowy podatek dochodowy od odpraw lub odszkodowań. Zamiarem ustawodawcy jest opodatkowanie menedżerów odchodzących m.in. ze spółek Skarbu Państwa. Podatek dotyczy kwot wypłacanych powyżej przyjętego limitu ustawowego. Opodatkowane według nowych zasad mają być dochody osiągnięte od 1 stycznia 2016 r., zatem podatek nie działa wstecz.
Zatrudniamy menedżera na podstawie kontraktu menedżerskiego (stosujemy do niego przepisy dotyczące umowy zlecenia) z miesięcznym wynagrodzeniem 15 tys. zł. Otrzymał on od firmy także telefon służbowy - rachunki do kwoty 700 zł opłaca podmiot zatrudniający. Menedżer przystąpił do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. W jaki sposób obliczyć dla niego zasiłek chorobowy, jeśli dostarczył zwolnienie na
Menedżer pracujący na podstawie kontraktu podlega ubezpieczeniom społecznym na takich samych zasadach jak zleceniobiorca. Ponieważ ubezpieczenie chorobowe jest dla niego dobrowolne, to składkę na to ubezpieczenie należy opłacać uwzględniając miesięczny limit podstawy jej wymiaru w wysokości 250% przeciętnego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału. Jeśli z uwagi na to ograniczenie składka chorobowa nie
W Unii Europejskiej najbardziej aktywne zawodowo są Francuzki, Portugalki i kobiety mieszkające w krajach skandynawskich, a najmniej - Greczynki, Irlandki, Włoszki i Hiszpanki. Jednak zarówno w krajach UE, jak i w Polsce kobiety zarabiają mniej niż mężczyźni. Wśród krajów unijnych, jak wynika z badań OECD, najniższe zarobki mają Irlandki, które otrzymują średnio 65% wynagrodzenia wypłacanego mężczyznom
Czy kontrakt menedżerski zwiększa odpowiedzialność menedżera względem właściciela przedsiębiorstwa? Czy zawarcie z menedżerem umowy-zlecenia oznacza domniemanie zawarcia umowy o pracę?
Zatrudnienie na podstawie kontraktu menedżerskiego ma istotne znaczenie dla podatnika. Jego dochód traktowany jest w odmienny sposób niż dochód osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę.
W praktyce życia gospodarczego funkcjonują różne formy zatrudniania osób świadczących pracę. Wprawdzie nadal najpopularniejszą formą jest stosunek pracy, nabierają znaczenia także formy cywilnoprawne, jak umowa-zlecenie, umowa o dzieło, umowa agencyjna czy kontrakty menedżerskie.
Istnienie różnych form świadczenia pracy znajduje odzwierciedlenie nie tylko na gruncie prawa pracy czy ubezpieczeń. Charakteryzując poszczególne formy zatrudnienia nie sposób pominąć regulacji zawartych w prawie podatkowym, które - przewidując odmienne zasady opodatkowania - różnicują sytuację podatników w zależności od stosunku, jaki łączy ich z pracodawcą.
Często się zdarza, że członkowie zarządu spółki zatrudnieni są na podstawie umowy o pracę. Możliwe jest jednak pełnienie tej funkcji na innej podstawie prawnej.