Jak zatrudnić pracownika
Jak zatrudnić pracownika
Elżbieta Szemplińska Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Kwestia właściwego doboru pracowników nawet obecnie, gdy poszukujących pracę jest znacznie więcej niż proponowanych stanowisk pracy, nie jest prosta. Pracodawcy wobec wzrastającej konkurencji i dążenia do obniżenia kosztów prowadzenia działalności chcą uniknąć chybionego zatrudnienia pracownika, oznacza to bowiem niepotrzebne, wysokie wydatki. Z powyższych względów problem zatrudniania pracowników nie stracił na aktualności i nadal w praktyce nastręcza wiele trudności.
Zatrudnienie jest pojęciem wieloznacznym. Używane w wąskim znaczeniu oznacza stosunek pracy, natomiast w szerokim różne stosunki prawne (w tym cywilnoprawne), których celem jest świadczenie pracy.
Precyzyjne ustalanie, czy w konkretnym przypadku chodzi o stosunek pracy czy stosunek cywilnoprawny, ma istotne znaczenie praktyczne. Ze świadczeniem pracy na podstawie stosunku pracy wiąże się dla osoby wykonującej pracę cały szereg uprawnień, które nie przysługują osobom świadczącym pracę w ramach stosunków cywilnoprawnych, oraz przywilej ubezpieczeniowy pewien automatyzm ubezpieczeniowy.
Z punktu widzenia pracodawcy korzystniejsze jest zawarcie umowy cywilnoprawnej o świadczenie pracy z uwagi na niższe koszty świadczeń i uprawnień pracowniczych, a także zasadniczo niższe jeśli w ogóle występują koszty ubezpieczenia społecznego. Z uwagi na nagminne zawieranie przez pracodawców umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinien być zawarty stosunek pracy, ustawodawca wprowadził art. 22 § 11 k.p., mający na celu przeciwdziałanie tym praktykom, w myśl którego zatrudnienie, w wyniku którego pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem, a pracodawca do zatrudnienia pracownika za wynagrodzeniem, jest zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony umowy.
Świadczenie pracy w Polsce odbywa się najczęściej na podstawie umowy o pracę.