comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-04-21
Kontrakt menedżerski a umowa-zlecenie
Czy kontrakt menedżerski zwiększa odpowiedzialność menedżera względem właściciela przedsiębiorstwa? Czy zawarcie z menedżerem umowy-zlecenia oznacza domniemanie zawarcia umowy o pracę?
Marcin Kalinowski
prawo.autorzy@infor.pl
Do zatrudniania osób pełniących funkcje członków zarządu w spółce kapitałowej prawa handlowego mogą być stosowane różne podstawy prawne. Najpopularniejsza jest oczywiście umowa o pracę, ale oprócz niej stosuje się umowę-zlecenie i kontrakt menedżerski.
Umowa-zlecenie zamiast umowy o pracę
W praktyce znacznie rzadziej od umowy o pracę stosuje się do zatrudniania członków zarządu spółki kapitałowej umowę-zlecenie, uregulowaną przepisami kodeksu cywilnego (art. 734 do 751). Należy przy tym zaznaczyć, że pomimo zmiany art. 22 § 1 k.p., wprowadzającej swoiste domniemanie istnienia stosunku pracy, w przypadku zobowiązania się do wykonywania określonego rodzaju pracy na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem, zatrudnianie członków zarządu w oparciu o umowę-zlecenie jest jak najbardziej prawidłowe, trudno bowiem w pełnieniu funkcji członka zarządu dopatrzyć się wykonywania pracy podporządkowanej poleceniom spółki, skoro to do zarządu ma należeć bieżące kierowanie przedsiębiorstwem spółki.
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka