Wybór ubezpieczenia w przypadku skierowania do pracy za granicę
Problematyka dotycząca określenia podstawy wymiaru składek, zawieszenia emerytury, zmiany kasy chorych, ubezpieczenia osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia wciąż interesuje naszych prenumeratorów. W tym numerze „Prawa Przedsiębiorcy” odpowiadamy na nadesłane do redakcji listy.
Co stanowi podstawę wymiaru i jak obliczyć wysokość kapitału początkowego, czy istnieje możliwość odwołania od decyzji ZUS w tym przedmiocie i korekty takiej decyzji - to pytania prenumeratorów, które wciąż wpływają do redakcji „Prawa Przedsiębiorcy”. W tym numerze kolejny raz wyjaśniamy wątpliwości naszych czytelników.
Wejście w życie Układu Stowarzyszeniowego spowodowało wśród obywateli naszego kraju swoistą euforię. Oto za kilka lat staniemy się pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej, a Polacy bez żadnych ograniczeń będą mogli podjąć pracę w wybranym kraju unijnym. Tymczasem minęło już kilka lat, a o wejściu Polski do struktur unijnych nadal mówi się jako o perspektywie. Niezbyt jasna jest też sprawa dostępu
Pracodawca, który wysyła swojego pracownika do pracy za granicę, musi ustalić, czy Polskę wiąże z państwem zatrudnienia umowa międzynarodowa regulująca sposób podlegania ubezpieczeniom społecznym cudzoziemców. Gdy taka umowa została zawarta, zwykle jest on zobowiązany do opłacania za pracownika składek w Polsce.
Z każdym rokiem coraz większa liczba polskich obywateli wyjeżdża za granicę, szczególnie do krajów Unii Europejskiej, po to by podjąć tam pracę zarobkową. Część z tych osób pracuje „na czarno”. Część podejmuje jednak zatrudnienie u pracodawców zagranicznych legalnie lub pracuje za granicą pozostając w stosunku pracy z zatrudniającym je polskim podmiotem. Sytuacja tych osób z punktu widzenia obowiązkowych
Czy pracodawca może żądać od pracownika skierowanego do pracy za granicę zwrotu nadpłaty podatku? Czy takie roszczenie może ulec przedawnieniu?
W związku z pytaniem Czytelnika, dotyczącym pracowników oddelegowanych do Niemiec i na Węgry, przedstawiamy Państwu pogłębioną analizę zasad opodatkowania pracowników oddelegowanych do innego państwa. Mamy nadzieję, iż zasady rozliczania zawarte w wyjaśnieniu będą przydatne również dla innych Czytelników, borykających się z przedstawionymi problemami.
Gdy pracownik zobowiązany jest do świadczenia pracy za granicą lub gdy jego pracodawcą jest podmiot zagraniczny - pracodawca może dokonać wypłaty wynagrodzenia w walucie innej niż polska.
Jeżeli pracownik otrzymuje wypłatę w innej walucie, wówczas mogą pojawić się problemy związane z ustaleniem wysokości podatku oraz składki na ubezpieczenia społeczne.
Większość pracodawców zobowiązana jest do wpłat składek na określone fundusze celowe. Jak kształtują się składki, kto musi je opłacać i w jakich terminach, to tematy, które składają się na treść tego artykułu.
Jak powinno wyglądać prawidłowe wyliczenie podatku do zapłaty w Polsce w przypadku osiągania przychodów za granicą? Proszę o podanie wyjaśnienia na przykładzie USA.
Student pracował w czasie wakacji 2002 roku w Stanach Zjednoczonych. Była to praca legalna. Od uzyskanego tam wynagrodzenia opłacał podatki i składki na ubezpieczenie wymagane przez prawo amerykańskie. Ponadto od listopada 2002 r. do końca roku kalendarzowego wykonywał pracę w Polsce na podstawie umowy zlecenia. Jakich konsekwencji należy się spodziewać w przypadku nieujawnienia dochodów uzyskanych
Osoby, które przed 1 stycznia 1999 r. pozostawały co najmniej rok w ubezpieczeniu, powinny być szczególnie zainteresowane zasadami ustalania kapitału początkowego. Pozwala on bowiem na przełożenie wartości składek z okresu poprzedzającego reformę ubezpieczeniową.
W niniejszym materiale odpowiemy na pytania dotyczące zasad ustalania podstawy wymiaru świadczeń emerytalno-rentowych w przypadku, gdy ubezpieczeni ubiegający się o świadczenie do ustalenia podstawy wymiaru wskazują zarobki uzyskane w okresie, gdy wykonywali pracę za granicą.
Jestem obywatelem polskim zamieszkałym na stałe we Francji, zatrudnionym w firmie z siedzibą w Polsce. Tu właśnie została zawarta umowa o pracę, przy czym miejsce jej wykonania zostało określone w Austrii. Czy istnieje obowiązek objęcia mnie ubezpieczeniem społecznym w Polsce? - pyta Czytelnik z Sopotu.