Jak postąpić w sytuacji, gdy środki trwałe zostały zakupione i VAT został odliczony, ale nie ujęto ich w ewidencji środków trwałych i nie naliczano amortyzacji
Zgodnie zapisami ustawy o rachunkowości w zakresie inwentaryzacji środków trwałych w w latach, w których nie przeprowadza się spisu z natury, środki trwałe inwentaryzuje się metodą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji realnej ich wartości. Kto jest zobowiązany do przeprowadzania inwentaryzacji środków trwałych metodą weryfikacji?
Czy w przypadku arkusza spisu z natury dla grupy środków trwałych ujętych w ewidencji ilościowej należy wycenić pozycję "cena jednostkowa" i "wartość"?
Posiadamy w środkach trwałych urządzenie - ploter frezujący, które jest amortyzowane. W związku ze zużyciem jednej z części maszyny (wrzeciona) dokonano jej wymiany, a wartość tej części wynosi 43 000 zł. Czy wymianę tę powinniśmy potraktować jako remont i zaksięgować bezpośrednio w koszty, czy zwiększy ona wartość plotera i będzie podlegać amortyzacji?
Mały podatnik rozpoczął działalność w 2024 r., zakupił fabrycznie nowe środki trwałe w kwocie 34 000 zł (meble: biurka, szafki, krzesła - wszystko na jednej fakturze bez wyodrębnionych cen na poszczególne sprzęty). Czy może dokonać od nich jednorazowego odpisu amortyzacyjnego do kwoty 100 000 zł?
Zakupiona nieruchomość z przeznaczeniem na wynajem krótkoterminowy została zaliczona przez właściciela do środków trwałych (własność 1/3) w ramach prowadzonej przez niego jednoosobowej działalności gospodarczej. Nieruchomość została zakupiona na podstawie aktu notarialnego przez osobę fizyczną. Od zakupu nie odliczono podatku VAT. Chciałabym wycofać tę nieruchomość z działalności na cele osobiste i
Spółka z o.o. spółka komandytowa prowadzi m.in. działalność w zakresie wynajmu samochodów ciężarowych i naczep wprowadzone w firmie jako środki trwałe. W związku z trudną sytuacją niektórych naszych kontrahentów (najemców) umowy nie są przedłużane i zwracane są pojazdy. Na obecną chwilę nie przewidujemy ich ponownego wynajmu ze względu na małe zainteresowanie klientów. Czy spółka może skorzystać z
Spółka w lutym 2024 r. zakupiła i przyjęła do używania środek trwały (maszynę), który od marca 2024 r. podlega odpisom amortyzacyjnym. W maju 2024 r. otrzymaliśmy fakturę korygującą (zmniejszającą) koszty transportu tej maszyny. Koszty transportu stanowiły element wartości początkowej użytkowanego środka trwałego. Jak prawidłowo podatkowo i rachunkowo dokonać korekty i zaewidencjonować ją w księgach
Jednostce zostanie przekazana protokołem przejęcia bardzo duża inwestycja, której wartość będzie wynosiła ok. 10 mln zł. Inwestycja ta obejmuje adaptację terenu rekreacyjnego, w tym instalację różnego rodzaju urządzeń, pomostów, ścieżek, oświetlenia oraz stref piknikowych itp. Czy podczas rozliczenia kosztów inwestycji należy każdy element ująć jako odrębny obiekt inwentarzowy środka trwałego? Czy
Posiadamy reklamę neonowa na budynku firmy (nazwa firmy oraz logo). Reklama została zaewidencjonowana 14 lat temu jako środek trwały. Chcemy wymienić już wszystkie zużyte stare elementy tej reklamy na nowe. Powołując się na poniższe stwierdzenie, czy możemy zaksięgować wymianę zużytych elementów reklamy jako koszty w dniu ich poniesienia? "Różnica między nakładami ponoszonymi na remont a nakładami
Mam pytanie dotyczące procedury przeniesienia środków trwałych z jednej spółki do drugiej w ramach przekazania zorganizowanej części przedsiębiorstwa bez różnic w wartościach bilansowych. Rozumiem, że w jednej spółce środki trwałe przenoszone trzeba zlikwidować, co oznacza konieczność utworzenia dla każdego środka trwałego dokumentu LT. Natomiast czy w spółce przejmującej konieczne jest utworzenie
W kwietniu 2023 r. nastąpiło wykupienie z leasingu samochodu osobowego wykorzystywanego w sposób mieszany. Czy po dokonaniu wykupu należy go wprowadzić do środków trwałych? Jaką wartość początkową przyjąć jeżeli wykup wyniósł około 1 400 zł brutto? Na jakiej podstawie można użytkować go nadal w działalności gospodarczej dla celów działalności gospodarczej, jak i niezwiązanych z działalnością?
Ustawa o rachunkowości wskazuje, że wszelkie ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji (art. 27 ust. 2 uor). W przypadku jednostek, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, ostateczne wyjaśnienie, rozliczenie