Artykuł
Poradnia z rachunkowości
Niektórzy klienci naszego biura w okresie wakacji zawieszają działalność. Czy możemy im w tym czasie wystawiać faktury? Jak powinna wyglądać wtedy nasza współpraca?
Zawieszenie działalności przez klienta może budzić wątpliwości co do zakresu usług i współpracy z biurem. Z ustawy z 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców wyraźnie wynika, że podczas zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może ani prowadzić działalności gospodarczej, ani osiągać z niej bieżących przychodów. Ma on natomiast prawo wykonywać niektóre czynności, które pozwolą zabezpieczyć źródło przychodów i funkcjonować po wznowieniu działalności. W zakres tych czynności wchodzą m.in.:
- przyjmowanie należności powstałych przed zawieszeniem;
- regulowanie zobowiązań powstałych przed zawieszeniem;
- ponoszenie bieżących kosztów i dokonywanie za nie płatności, w zakresie, który pozwala utrzymać działalność w okresie zawieszenia w takim stanie, aby można było ją wznowić bez większych kosztów;
- osiąganie przychodów finansowych z czynności sprzed zawieszenia; odsetki od lokat, dywidendy czy dodatnie różnice kursowe.
Ponadto przedsiębiorca może zbywać własne środki trwałe i wyposażenie. Dozwolona jest też sprzedaż w okresie zawieszenia działalności wyprodukowanych wyrobów, ale tylko zamówionych i wyprodukowanych przed datą zawieszenia.
Z powyższego wynika też, że klient biura może ponosić stałe koszty związane z funkcjonowaniem jego firmy wynikające z umów zawartych przed zawieszeniem działalności, np. raty leasingowe za samochód, sprzęt komputerowy itp., abonamenty za telefony, opłaty za wynajem lokalu firmy, opłaty za media, podatek od nieruchomości, wieczyste użytkowanie, opłaty za OC i AC firmowych samochodów, za prowadzenie rachunku bankowego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right