Obniżanie wieku emerytalnego sędziów niezgodne z konwencją
Rozwiązanie umowy o pracę z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego może spotkać się z zarzutem dyskryminacji. Uzasadnienie wypowiedzenia umowy pracownikowi w wieku emerytalnym powinno odwoływać się do obiektywnych, indywidualnych przyczyn leżących po stronie pracownika lub pracodawcy. Przyczyny te powinny odnosić się do wykonywanej pracy, jak niewłaściwe jej wykonywanie, częsta nieobecność w pracy,
Projekt nowelizacji Kodeksu pracy, nad którym pracuje obecnie Sejm, zakłada dodanie nowej przesłanki mobbingu, a mianowicie - zróżnicowanie wysokości wynagrodzenia ze względu na płeć pracownika. Czy zmiana ta wpłynie korzystanie na respektowanie przez pracodawców zasady równego traktowania kobiet i mężczyzn w zakresie wynagrodzenia?
Wprowadzone w ostatnim czasie zmiany w przepisach prawa pracy dotyczące m.in. mobbingu i dyskryminacji, monitoringu pracowników czy ochrony danych osobowych powodują konieczność weryfikacji aktualności regulaminu pracy. Niektóre zawarte w regulaminie pracy zapisy mogą być bowiem niezgodne z nowymi przepisami. Natomiast postanowienia regulaminu pracy mniej korzystne niż przepisy prawa pracy nie obowiązują
W wyroku z 11 lipca 2018 r. (II PK 175/17) Sąd Najwyższy uznał, że pracownikowi, który podlega ochronie w czasie obniżonego wymiaru czasu pracy w związku z prawem do urlopu wychowawczego, nie przysługuje wynagrodzenie za cały okres pozostawania bez pracy w razie bezzasadnego rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. W takim przypadku pracownik ma prawo maksymalnie do 3-miesięcznego wynagrodzenia
Od 9 lipca 2018 r. obowiązują zmiany w przepisach Kodeksu cywilnego dotyczące przedawnienia. W wyniku nowelizacji zostały skrócone podstawowe terminy przedawnienia roszczeń z 10 do 6 lat. Ponadto inaczej niż poprzednio obliczane są terminy przedawnienia roszczeń cywilnoprawnych. Dodatkowo w niektórych przypadkach sąd musi uwzględniać z urzędu przedawnienie roszczenia.
Według prawa unijnego pracownicy znajdujący się w porównywalnej sytuacji nie powinny być różnie traktowani ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, religię lub przekonania, orientację seksualną, pochodzenie rasowe oraz etniczne i przynależność państwową. Wygląd (atrakcyjność) nie został zakwalifikowany jako kryterium dyskryminacji.
Odmienne traktowanie ze względu na wiek nie stanowi dyskryminacji, jeżeli w ramach prawa krajowego zostanie to obiektywnie i racjonalnie uzasadnione zgodnymi z prawem celami, w szczególności celami polityki zatrudnienia, rynku pracy i kształcenia zawodowego oraz gdy środki mające służyć realizacji tego celu są właściwe i konieczne.
Dyskryminacja płacowa i nierówne traktowanie w zatrudnieniu nie występuje, jeśli sytuacja prawna i faktyczna pracowników jest różna i uzasadnia to przyznanie pracownikom wynagrodzeń w różnej wysokości (wyrok Sądu Najwyższego z 16 czerwca 2016 r., III PK 107/15).
Gdy pracownik przechodzi na emeryturę, pracodawca powinien rozwiązać z nim umowę o pracę. Zakończenie stosunku pracy może w tym przypadku nastąpić za porozumieniem stron lub w drodze wypowiedzenia umowy o pracę przez pracownika.
Pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników powinni posiadać regulamin pracy i regulamin wynagradzania. Regulaminy te powinni tworzyć również pracodawcy zatrudniający od 20 do 49 pracowników, jeżeli zażądały tego działające w firmie związki zawodowe. Pracodawcy muszą też posiadać inne przepisy zakładowe, np. regulamin zfśs czy obwieszczenie o systemach czasu pracy. W przypadku sprzeczności
Pracownik, występując z pozwem przeciwko pracodawcy o dyskryminację płacową, powinien wykazać fakt otrzymywania niższego wynagrodzenia. Powinien także wskazać naruszoną przez zatrudniającego zasadę przyznawania wynagrodzenia chronioną przez przepisy prawa pracy, która nie może być przyczyną różnicowania pensji (np. niepełnosprawność czy płeć). Następnie pracodawca powinien udowodnić, że dyskryminacja
W związku ze zmianami organizacyjnymi w naszej firmie dokonaliśmy modyfikacji stanowisk zatrudnionych specjalistów, powierzając im większy zakres obowiązków i odpowiedzialności, a także zupełnie nowe funkcje, do wykonywania których nie posiadają odpowiednich kwalifikacji. Mimo że wynagrodzenia tych osób znacznie wzrosły, to w przypadku jednego z takich stanowisk podwyżka była symboliczna. Pracownik
Uzgodniliśmy z przedstawicielami organizacji związkowej zmiany w regulaminie wynagradzania, przewidujące dla wszystkich pracowników m.in. kilkuprocentowe podwyżki obowiązujące z datą wsteczną. Data, od której obowiązuje podwyżka, przypada na ostatni miesiąc obowiązywania umowy próbnej jednego z naszych pracowników, z którym bezpośrednio po zakończeniu tej umowy podpisaliśmy umowę na okres 3 miesięcy
Tworząc regulamin wynagradzania, należy pamiętać nie tylko o wymogach formalnych, ale także o tym, aby w jego treści nie pojawiły się zapisy dyskryminujące pracowników pod kątem ustalania ich wynagrodzenia.
Pracodawca nie może zabronić pracownikom informowania pozostałych członków załogi o wysokości swoich zarobków - takie jest stanowisko resortu. Pracownik ma bowiem prawo do rozporządzania własnym dobrem osobistym, jakim jest m.in. wysokość osiąganego przez niego wynagrodzenia. Mimo to pracodawcy często wprowadzają klauzule o poufności wynagrodzenia do umowy o pracę. Czy zatem można pracownika ukarać
1 stycznia 2011 r. zmianie uległy przepisy dotyczące wysokości zasiłku chorobowego za okres pobytu w szpitalu od 15. do 33. dnia niezdolności do pracy pracownika, który ukończył 50 lat. Miesięczny zasiłek chorobowy wynosi 80% podstawy wymiaru zasiłku chorobowego, a nie jak dotychczas 70%.
W 2011 r. kwota minimalnego wynagrodzenia wzrośnie do kwoty 1386 zł (o 69 zł), a dla pracowników w pierwszym roku pracy do kwoty 1108,80 zł (o 55,20 zł). Z podniesieniem płacy minimalnej związana jest zmiana również innych limitów, świadczeń czy stawek.
Odmienne traktowanie pracowników ze względu na wiek może być uzasadnione celami polityki zatrudnienia i rynku pracy.
Spośród moich pracowników 10 wykonuje zbliżone zadania (mają także podobne wykształcenie i staż pracy). Jednemu z nich powierzyłem dodatkowe zadania (zajmujące około 10% czasu pracy), dałem mu w związku z tym 20% podwyżkę. Czy narażam się na zarzut niejednakowego wynagradzania pracowników?