Poradnia bhp
Praca w biurze rachunkowym, mimo że ma charakter typowo administracyjno-biurowy, nie jest wolna od zagrożeń. Również pracownicy tej branży ulegają wypadkom przy pracy. Dlatego też pracodawcy biur rachunkowych powinni oceniać ryzyko zawodowe oraz podejmować działania profilaktyczne minimalizujące lub całkowicie eliminujące to ryzyko.
Jak prawidłowo sporządzić ocenę ryzyka na stanowisku pracy, na którym występują czynniki chemiczne?
Po wystąpieniu wypadku przy pracy w drukarni (pracownik wypił środek chemiczny znajdujący się w plastikowej butelce po napoju), inspektor pracy nakazał pracodawcy dokonać oceny ryzyka zawodowego występującego na stanowiskach pracy w jego zakładzie pracy, gdyż pracodawca do dnia kontroli nie dopełnił tego obowiązku. Od czego pracodawca powinien rozpocząć sporządzanie takiego dokumentu?
Pracodawca prowadzący sieć sklepów z art. dziecięcymi rozpoczyna sprzedaż internetową. W związku z tym zamierza zatrudnić administratora sieci nadzorującego jego stronę internetową i obsługującego serwer oraz zajmującego się siecią wewnętrzną sklepów i sprzętem komputerowym firmy. Aby dopełnić wszelkich obowiązków, chce ocenić ryzyko zawodowe występujące na tym stanowisku. W jaki sposób powinien prawidłowo
Pracodawca ponownie zatrudnił pracownika, który świadczył pracę na jego rzecz. Przerwa w zatrudnieniu trwała 3 miesiące. Pracownik zatrudniony jest na tym samym stanowisku pracy. Jakie obowiązki z zakresu bhp ciążą na pracodawcy? Czy konieczne jest przeprowadzenie szkolenia z zakresu bhp lub kierowanie pracownika na badania lekarskie?
Od wielu lat pracodawcy działający w krajach Europy Zachodniej zobligowani są sporządzać ocenę ryzyka na poszczególnych stanowiskach pracy. Przed kilkoma laty, opierając się na rozwiązaniach zachodnich, obowiązek sporządzania oceny ryzyka wprowadzono także w Polsce.
W wyniku kontroli Państwowej Inspekcji Pracy otrzymałem nakaz oceny i udokumentowania ryzyka zawodowego związanego z pracą wykonywaną przez moich pracowników. Obecnie zatrudniam 5 osób na stanowiskach pracy biurowej. Kto może przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego i jakie powinien mieć kwalifikacje?
Występowanie bezpiecznych warunków pracy na terenie zakładu oraz bezpieczne zachowania zatrudnionych osób w procesie pracy są wynikiem przyjętych norm, zasad, przepisów zarówno ogólnie obowiązujących, jak i wewnątrzzakładowych. W związku z tym w ramach integracji z Unią Europejską Polska stopniowo dostosowuje przepisy u nas obowiązujące do dyrektyw europejskich.
Zgodnie z przepisami prawa pracodawca ma obowiązek dokumentacji, przeprowadzonej w zakładzie pracy, oceny ryzyka zawodowego.