comment
Artykuł
Data publikacji: 2004-05-13
Jak PIP kontroluje ocenę ryzyka zawodowego?
Od wielu lat pracodawcy działający w krajach Europy Zachodniej zobligowani są sporządzać ocenę ryzyka na poszczególnych stanowiskach pracy. Przed kilkoma laty, opierając się na rozwiązaniach zachodnich, obowiązek sporządzania oceny ryzyka wprowadzono także w Polsce.
Przestrzeganie tego obowiązku kontrolowane jest przez Państwową Inspekcję Pracy. Kodeks pracy nakłada na pracodawcę szereg powinności związanych z oceną ryzyka, a mianowicie:
• obowiązek dokonania oceny ryzyka związanego z wykonywaną pracą,
• obowiązek udokumentowania dokonanej oceny,
• obowiązek zastosowania niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających ryzyko,
• obowiązek poinformowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami.
Ocena ryzyka polega na oszacowaniu prawdopodobieństwa wystąpienia niepożądanych zdarzeń, mogących spowodować zagrożenia dla bezpieczeństwa lub zdrowia pracowników bądź szkody materialne, oraz możliwych niekorzystnych skutków tych zdarzeń.
Pozostało 87% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka