Wyrok NSA z dnia 28 grudnia 2023 r., sygn. I OSK 866/23
" Określony w art.64c § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ( Dz. U z 2023 r., poz. 1634 ze zm., dalej: ppsa) termin na wniesienie sprzeciwu dotyczy również prokuratora, który nie brał udziału w postępowaniu administracyjnym. Odesłanie przewidziane w art. 64b § 1 ppsa nie daje podstawy do stosowania w postępowaniu ze sprzeciwu przepisu art. 53 §
W świetle art. 30 ust. 1 pkt 1 oraz art. 31a ust. 5 ustawy o wyrobach budowlanych, rozstrzygnięcia administracyjne dotyczące nieprawidłowości w wyrobach budowlanych, w tym zakaz dalszego udostępniania wyrobu niespełniającego wymagań, muszą odnosić się do aktualnego stanu prawnego i faktycznego, a decyzje organów administracyjnych powinny adekwatnie odzwierciedlać zmiany zachodzące w trakcie postępowania
W postępowaniu o pozwolenie na budowę, zgodnie z art. 28 ust. 2 prawa budowlanego, stronami są nie tylko inwestorzy, ale również właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu budowlanego. Obszar oddziaływania obiektu, określony w art. 3 pkt 20 prawa budowlanego, obejmuje teren wyznaczony w otoczeniu obiektu budowlanego na podstawie przepisów
Wzniesienie budynku garażowego bez wymaganego prawem pozwolenia na budowę uzasadnia decyzję organu nadzoru budowlanego o jego rozbiórce, gdyż realizacja inwestycji budowlanej niezgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego oraz z zastrzeżeniami wynikającymi z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie może być podstawą do legalizacji już wzniesionego obiektu.
Nakaz rozbiórki może być nałożony na następcę prawnego inwestora samowoli budowlanej, nawet jeżeli nie jest on obecnym właścicielem nieruchomości, na której znajduje się obiekt, pod warunkiem że nie istnieją przeszkody faktyczne uniemożliwiające skarżącemu wykonanie tego obowiązku.
Władztwo planistyczne gminy, określone w art. 1 ust. 2 pkt 7 oraz ust. 3 u.p.z.p., obejmuje kompetencję do samodzielnego określania przeznaczenia terenów i sposobów ich zagospodarowania, zawsze w kontekście równowagi między interesem publicznym a interesami prywatnymi. Ograniczenia prawa własności, wprowadzane przez plan miejscowy, muszą być zatem uzasadnione analizami ekonomicznymi, środowiskowymi
Właściciele działek sąsiadujących z terenem inwestycji są stronami postępowania o pozwolenie na budowę, jeśli planowana inwestycja może wpływać na nieruchomości sąsiednie w sposób negatywny, nawet jeżeli nie dojdzie do bezpośredniego naruszenia ich interesu prawnego; wystarcza samo istnienie takiego interesu.