ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 21 grudnia 2012 r. w sprawie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz przekazywania informacji dotyczących tych płatności
Z przepisu art. 169 ust. 2 ustawy o finansach publicznych wynika, że dotacjami pobranymi w nadmiernej wysokości są dotacje otrzymane z budżetu państwa w wysokości wyższej niż określona w odrębnych przepisach, umowie lub wyższej niż niezbędna na dofinansowanie lub finansowanie dotowanego zadania. Do takiego poglądu przekonuje użyte w tym przepisie dwukrotnie słowo "wyższej" - "wyższej niż określona
Zastosowania przez organ administracyjny art. 70 § 1 O.p. nie można utożsamiać wyłącznie ze stwierdzeniem, że nastąpiło przedawnienie zobowiązania podatkowego. Efektem zastosowania tego przepisu może być bowiem stwierdzenie przez organ administracyjny, że należność publicznoprawna uległa przedawnieniu, jak również ustalenie przez ten organ, że termin ten jeszcze nie upłynął.
Z art. 169 ust. 2 ustawy o finansach publicznych wprost wynika, że dotacjami pobranymi w nadmiernej wysokości są dotacje otrzymane z budżetu państwa w wysokości wyższej niż określona w odrębnych przepisach, umowie lub wyższej niż niezbędna na dofinansowanie, lub finansowanie dotowanego zadania. Przekonuje do takiego poglądu użyte w tym przepisie dwukrotnie słowo "wyższej" - "wyższej niż określona w
Przyjęcie – jak chciałaby tego skarżąca kasacyjnie – poglądu, że ustawodawca z uwagi na szeroko określony w art. 46 u.l.u. zakres zadań daje dużą swobodę przy sposobie wydatkowania tejże dotacji, przez co dotacja ta ma charakter subwencyjny prowadzić musiałoby do nieakceptowalnych wniosków. Mianowicie oznaczałoby, że nie ma znaczenia jakiego rodzaju wydatki są realizowane w ramach otrzymanej dotacji
Zgodnie z art. 207 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych w przypadku, gdy środki przeznaczone na realizację programów finansowanych ze środków europejskich są wykorzystane z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 tej ustawy, podlegają zwrotowi przez beneficjenta wraz z odsetkami.
Procedury, o których mowa w art. 184 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, to procedury określone w umowie międzynarodowej lub inne procedury obowiązujące przy wykorzystaniu wydatkowanych środków. Mogą to być procedury wynikające z przepisów prawa powszechnie obowiązującego, takich jak np. prawo zamówień publicznych, ale również procedury określone w dokumentach systemu realizacji danego programu,
Inne procedury, o których mowa w art. 184 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, to także procedury określone w umowie między beneficjentem a instytucją zarządzającą projektem.
Instytucja Zarządzająca zawiera zarówno umowy o dofinansowanie, wypłaca środki, kontroluje, jak i wydaje decyzje o zwrocie dofinansowania w sytuacji, gdy zajdą ku temu przesłanki. Działania Instytucji Zarządzającej mają oparcie wprost w przepisach ustawy o finansach publicznych. Do postępowania w zakresie ubiegania się oraz udzielania dofinansowania na podstawie ustawy ze środków pochodzących z budżetu
Wydatkowanie środków dotacji bez uwzględnienia faktycznego wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej narusza zasady przekazywania dotacji celowych na zadania z zakresu administracji rządowej (art. 129 ustawy o finansach publicznych).
Inne procedury, o których mowa w art. 184 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, to także procedury określone w umowie między beneficjentem a instytucją zarządzającą projektem.