Postanowienie NSA z dnia 19 czerwca 2024 r., sygn. II OSK 1032/24
Jeżeli w toku postępowania dotyczącego ochrony zabytków ujawnia się konieczność wydania nakazów zarówno na podstawie art. 45 ust. 1 ustawy o ochronie zabytków, jak i art. 49 ust. 1 tej ustawy, organ administracyjny powinien przeprowadzić dwa odrębne postępowania i formułować nakazy w odrębnych decyzjach administracyjnych.
Wpis do rejestru zabytków historycznego zespołu budowlanego jest uzasadniony, jeśli obiekty te zachowują cechy architektoniczne i przestrzenne świadczące o ich autentycznym charakterze i zabytkowej wartości, nawet pomimo dokonanych przekształceń. Stan techniczny obiektu nie wyklucza jego wartości zabytkowej, o ile nie doszło do całkowitego pozbawienia tej wartości. Organ ochrony zabytków, jako wyspecjalizowany
Decyzja o odmowie wydania pozwolenia na wywóz zabytku za granicę ze względu na jego szczególną wartość dla dziedzictwa kulturowego jest zgodna z przepisami prawa krajowego oraz unijnego i nie narusza konstytucyjnego prawa własności, o ile opiera się na przesłance o istotnej wartości kulturowej danego dobra oraz jest zawarta w prawomocnym wyroku sądowym, potwierdzającym ten status zabytku.