Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. II OZ 287/24

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Siegień po rozpoznaniu w dniu 18 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia R. K. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 6 marca 2024 r., sygn. akt II SA/Bd 1401/23 w przedmiocie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi R. K. na zarządzenie Wójta Gminy A. z dnia 17 stycznia 2023 r., nr 5/2023 w przedmiocie przyjęcia gminnej ewidencji zabytków Gminy A. w części dotyczącej załącznika nr 1 włączającego do ewidencji cmentarz żydowski w miejscowości L. postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 6 marca 2024 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy odrzucił skargę R.K. na zarządzenie Wójta Gminy A. z dnia 17 stycznia 2023 r. w sprawie przyjęcia Gminnej Ewidencji Zabytków Gminy A. w części dotyczącej załącznika nr 1 włączającego do ww. ewidencji cmentarz żydowski w miejscowości L.

W uzasadnieniu postanowienia Sąd pierwszej instancji podniósł, że wynikająca ze skargi istota niniejszej sprawy sprowadza się do oceny legalności czynności ujęcia przez Wójta Gminy A. do gminnej ewidencji zabytków, pod nr [...] karty adresowej zabytku nieruchomego cmentarza żydowskiego w miejscowości L. Sąd pierwszej instancji wskazał, że zarządzenie wójta gminy to akt organu jednostki samorządu terytorialnego z zakresu administracji publicznej podlegający kognicji sądu administracyjnego na podstawie art. 3 § 2 pkt 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 1634), dalej: "p.p.s.a.". Natomiast czynność włączenia karty adresowej zabytku do gminnej ewidencji zabytków na podstawie art. 22 ust. 5 pkt 2 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (tj. Dz. U. z 2022, poz. 840). dalej powoływanej jako: "u.o.z.", jako działanie jednostronne będące elementem władczych działań administracji publicznej, podobnie jak włączenie karty ewidencyjnej zabytku do wojewódzkiej ewidencji zabytków, kwalifikowane jest jako czynność, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. Sąd przyjął zatem, że przedmiotem skargi jest czynność ujęcia karty adresowej zabytku – tj. czynność, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. W okolicznościach sprawy należy nadto przyjąć, że czynność polegająca na ujęciu cmentarza żydowskiego w L. do Gminnej Ewidencji zabytków została dokonana pierwotnie przy przyjęciu GEZ zarządzeniem Wójta Gminy A. z 24 marca 2015. Zarządzenie to utraciło moc w związku z wydaniem nowego zarządzenia nr 116/19 z dnia 4 listopada 2019 r. Z akt sprawy przedstawionych Sądowi wynika, że cmentarz żydowski w L. został wówczas ujęty pod poz. [...] załącznika do zarządzenia nr 116/19. Do ewidencji włączono nową kartę adresową, opracowaną 15 lipca 2019 r. (K. 18 i 38-39 akt adm.). Karta ta ponownie została dołączono do GEZ zarządzeniem nr 5/23 z 17 stycznia 2023 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00