Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Formalne wszczęcie postępowania przy nabyciu nieruchomości przez gminę - Wyrok NSA z dnia 24 kwietnia 2024 r., sygn. I OSK 3041/23

      Postępowanie administracyjne w sprawie nabycia własności nieruchomości przez gminę nie może zostać uznane za wszczęte na skutek zwykłej korespondencji organu administracji publicznej, o ile nie dokonano formalnego wszczęcia postępowania zgodnie z przepisami k.p.a.

    • gavel
      Orzeczenie

      Prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy- Wyrok NSA z dnia 26 marca 2024 r., sygn. III OSK 963/23

      Pełnienie funkcji zastępcy organu zarządzającego spółką, w której wszystkie udziały posiada gmina, przez radnego gminy, z ograniczeniem do doraźnego zastępowania w bieżących czynnościach zarządczych i po uzyskaniu uprzednich instrukcji, nie stanowi prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy w rozumieniu art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 5 marca 2024 r., sygn. III OSK 360/23

      Zgodnie z artykułem 6f ust. 1 ustawy o Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości charakter normy procesowej nie określa zasad dostępu do informacji publicznej tzn. nie stanowi podstawy do ograniczenia prawa dostępu do informacji publicznej i nie wyłącza zastosowania ustawy o dostępie do informacji publicznej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Nieważność uchwał z niejasną datą wejścia w życie - Wyrok NSA z dnia 7 lutego 2024 r., sygn. I OSK 2517/23

      Brak czytelnego określenia daty wejścia w życie aktu prawa miejscowego w treści uchwały może stanowić istotne naruszenie prawa, prowadzące do nieważności uchwały, ponieważ narusza zasadę demokratycznego państwa prawnego oraz zasady określone w Konstytucji RP i ustawie o ogłaszaniu aktów normatywnych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2023 r., sygn. III OSK 3035/21

      Zgodnie z art. 27b ust. 4 ustawy o obszarach morskich, prawa wynikające z pozwoleń mogą być przenoszone na inne podmioty, pod warunkiem spełnienia dodatkowych warunków określonych w tym przepisie, w tym uzyskania zgody podmiotu, któremu udzielono pozwolenia, oraz przyjęcia przez podmiot przejmujący wszystkich warunków zawartych w pozwoleniu, bez względu na etap postępowania, w którym zgoda ta zostanie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 grudnia 2023 r., sygn. III FSK 967/23

      Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, czynności prawne dotyczące sprzedaży nieruchomości mieszkalnych przez Agencję Mienia Wojskowego, jako instytucję powierniczą Skarbu Państwa, mieszczą się w zakresie przedmiotowym czynności podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami i są objęte wyłączeniem z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 28 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2928/21

      W kontekście art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy o odpadach, odpady komunalne obejmują nie tylko te pochodzące bezpośrednio z gospodarstw domowych, ale również odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów domowych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 lipca 2023 r., sygn. III OSK 566/22

      Ocena, czy istnieje 'uzasadniony przypadek' umożliwiający odstąpienie od stosowania ograniczeń dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, wymaga od organu administracyjnego rzetelnego zbadania i uzasadnienia na podstawie konkretnych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 7 czerwca 2023 r., sygn. III OSK 2337/21

      Wyłączenie prawa do zakwaterowania żołnierza zawodowego, zgodnie z art. 21 ust. 6 pkt 3 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP, nie zależy od czasu nabycia lokalu mieszkalnego ani od czasu zawarcia związku małżeńskiego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 2 czerwca 2023 r., sygn. III OSK 2314/21

      Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o inspekcji ochrony środowiska, zarządzenie pokontrolne wydane przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska ma charakter sygnalizacyjny, określający ramowe kierunki postępowania względem kontrolowanego podmiotu, a jego treść musi znajdować oparcie w wynikach kontroli oraz powszechnie obowiązujących przepisach prawa.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 maja 2023 r., sygn. II OSK 1508/20

      Decyzja o usunięciu pomnika, zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego (u.z.p.k.), wymaga wydania opinii przez Instytut Pamięci Narodowej potwierdzającej, że pomnik nie spełnia określonych warunków.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 25 kwietnia 2023 r., sygn. III OSK 7438/21

      Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy o inspekcji ochrony środowiska, zarządzenie pokontrolne organu inspekcji ochrony środowiska nie stanowi decyzji administracyjnej, lecz akta sygnalizacyjnego, mającego na celu zwrócenie uwagi na naruszenia prawa środowiskowego i skierowanie do kontrolowanej osoby fizycznej lub jednostki organizacyjnej z obowiązkiem usunięcia naruszeń.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 kwietnia 2023 r., sygn. III OSK 2053/21

      Zgodnie z art. 23 ust. 4 ustawy o obszarach morskich i administracji morskiej, organy opiniujące wniosek o wydanie pozwolenia na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich mają obowiązek wskazania ewentualnych zagrożeń wynikających z planowanego przedsięwzięcia, ale nie muszą podawać konkretnych przepisów odrębnych stanowiących podstawę tych zagrożeń

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2023 r., sygn. I GSK 124/19

      W postępowaniu o zwrot nienależnie pobranych płatności uregulowanym w art. 29 ust. 1 ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będącym postępowaniem odrębnym od postępowania w przedmiocie przyznania płatności, organ ma jedynie za zadanie zbadać czy dana kwota stanowi kwotę nienależnie lub nadmiernie pobranych środków.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 stycznia 2023 r., sygn. III OSK 1803/21

      Zarządzenie pokontrolne wydane na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 u.i.o.ś. ma charakter sygnalizacyjny i ma na celu przeciwdziałanie i wyeliminowanie naruszeń stwierdzonych w wyniku kontroli poprzez zobowiązanie kierownika kontrolowanej jednostki lub osoby fizycznej do zaprzestania naruszania prawa i poinformowania o działaniach, jakie kontrolowana jednostka podjęła, aby dalsza jej działalność

    • gavel
      Orzeczenie

      Upoważnienie pracowników urzędów wojewódzkich do unieważniania uchwał samorządów - Wyrok NSA z dnia 20 grudnia 2022 r., sygn. III OSK 7053/21

      Wojewoda może upoważnić pracownika urzędu wojewódzkiego do stwierdzania w jego imieniu nieważności uchwał organów samorządu terytorialnego, a uchwały dotyczące programu współpracy z organizacjami pozarządowymi muszą zawierać zamknięty katalog form tej współpracy oraz dokładny opis przebiegu konsultacji z tymi organizacjami.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 24 listopada 2022 r., sygn. II OSK 3628/19

      Zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie, wstrzymanie egzekucji administracyjnej może mieć miejsce jedynie w przypadkach szczególnie uzasadnionych, które charakteryzują się wyjątkowymi okolicznościami, odbiegającymi od normy i wynikają z czynników niezależnych od zobowiązanego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 listopada 2022 r., sygn. II OSK 3515/19

      W sytuacji, kiedy organ sanitarny otrzymuje uzasadnione informacje o niespełnieniu przez przedsiębiorcę istotnych wymogów higieniczno-sanitarnych w miejscu pracy, jest uprawniony do przeprowadzenia kontroli bez uprzedniego zawiadomienia przedsiębiorcy, zgodnie z art. 48 ust. 11 pkt 4 u.P.p. Remont czy modernizacja zakładu pracy nie zwalnia pracodawcy z obowiązku zapewnienia pracownikom bezpiecznych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 listopada 2022 r., sygn. II OSK 3498/19

      Zgodnie z definicją choroby zawodowej zawartej w art. 235§1 kodeksu pracy w przypadku kolizji równolegle występujących przyczyn zawodowych i pozazawodowych choroby wymienionej w wykazie chorób zawodowych, organy administracji publicznej powinny skłaniać się ku orzeczeniu o stwierdzeniu choroby zawodowej danej osoby, jeśli istnieje ustalony z wysokim prawdopodobieństwem związek, pomiędzy konkretnym

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 4 października 2022 r., sygn. I PSKP 75/21

      Mając na względzie dyspozycję przepisu § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie stanowisk i szczegółowych zasad wynagradzania urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury oraz odbywania stażu urzędniczego, w przypadku odwołania z funkcji kierownika lub zastępcy kierownika sekretariatu sądu, nie jest wymagane wypowiedzenie warunków pracy i płacy. Przepis szczególny § 4 rozporządzenia

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 23 września 2022 r., sygn. III OSK 1239/21

      Zarządzenie pokontrolne nie stanowi decyzji administracyjnej, lecz jest aktem sygnalizacyjnym o charakterze władczym, którego obowiązkowy charakter informacyjny wynika z art. 12 ust. 2 ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska. Nie nakłada na adresata obowiązków administracyjnoprawnych, co oznacza, że nie stanowi samoistnego źródła obowiązków przedmiotu egzekucji administracyjnej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 25 sierpnia 2022 r., sygn. III PSKP 76/21

      Przeniesienie urzędnika służby cywilnej do innej miejscowości, w której ma miejsce zamieszkania, nie uprawnia do jednorazowego świadczenia. Nie dezorganizuje bowiem jego dotychczasowych obowiązków i to nie tylko zawodowych a ryczałtowe świadczenie z art. 95 ust. 3 pkt 1 ustawy o służbie cywilnej ma na celu złagodzenie tych uciążliwości, które z istoty rzeczy nie występują w razie podjęcia pracy w dotychczasowym

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 13 lipca 2022 r., sygn. II PSKP 104/21

      Zasadniczo zatem, nie można uznać za zgodne z prawem przeniesienia urzędnika na inne stanowisko z przyczyn leżących po jego stronie, nie jest to bowiem „potrzeba urzędu”. Zupełnie wyjątkowo jednak można wyobrazić sobie sytuacje, w których potrzeby urzędu i okoliczności leżące po stronie pracownika nierozerwalnie splatają się ze sobą, w związku z czym ta więź powoduje, że potrzeby urzędu wyrażają się

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 12 kwietnia 2022 r., sygn. II PSKP 86/21

      1. Cechą relewantną, według której powinna być oceniana sytuacja prawna adresatów art. 921 § 1 k.p., jest zmiana statusu prawnego z aktywnego zawodowo pracownika na status osoby korzystającej wyłącznie ze świadczenia z ubezpieczenia społecznego/zaopatrzenia emerytalnego. 2. Żołnierz zawodowy nie jest pracownikiem, a odprawa przewidziana w przepisach o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych nie jest

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00