Zaległości coraz większe, choć kary na razie tylko na papierze
Barbara Surdykowska: Komisja Europejska zapowiedziała, że przystępuje do konsultowania z europejskimi partnerami społecznymi zmian w dyrektywie o ERZ. Pierwsza faza rozmów już się rozpoczęła i ma zakończyć się do 25 maja
Płaca minimalna w Niemczech w 2021 r. wzrosła. Ile wynosi najniższe wynagrodzenie? Jaka jest wysokość Kindergeld czyli świadczenia na dziecko, Hartz IV czyli dla bezrobotnych, zaliczki alimentacyjnej i zapomogi na dziecko? Jakie dodatki przewiduje się dla emerytów? Co z dodatkiem mieszkaniowym (Wohngeld) i abonamentem TRV?
Praca w Wielkiej Brytanii po Brexicie czyli od 1 stycznia 2021 r. - jak wygląda? Do 1 października 2021 r. trwa okres przejściowy. Wprowadzono wizy i punktowy system migracyjny. Jaka jest sytuacja Polaków mieszkających w Wielkiej Brytanii? Co zrobić, by wyjechać do pracy? Jak złożyć wniosek o wizę? Czy do pracy sezonowej również potrzebna jest wiza?
Okres przejściowy związany z wystąpieniem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, trwający do końca 2020 r., dobiegł końca. Od 1 stycznia 2021 r. Brytyjczycy i obywatele krajów UE funkcjonują w nowej rzeczywistości. Ostateczny kształt współpracy po brexicie pod wieloma względami pozostawał pod znakiem zapytania aż do ostatnich dni 2020 r., kiedy ostatecznie uzgodniono treść umowy o handlu i współpracy
Osoba mająca zaświadczenie A1 pozostaje ubezpieczona w państwie, w którym zostało ono wydane, niezależnie od tego, gdzie w danym momencie wykonuje pracę. Dla polskiego pracodawcy takiej osoby, który uzyskał A1, łączy się to ze znaczącym obniżeniem kosztów pracy, w stosunku do kosztów, które byłyby ponoszone w państwie przyjmującym delegowanego pracownika.
Negocjacje w sprawie przyjęcia Polski w poczet członków Wspólnoty Europejskiej weszły już w ostatnią fazę. Do końca roku mają być zakończone rozmowy w sprawie 3 ostatnich, nie zamkniętych rozdziałów: konkurencji, rolnictwa oraz budżetu i finansów. Wkrótce będą nas obowiązywać wszystkie unormowania unijne.
W numerze BGK 24/2013 przedstawiliśmy kwoty, jakie Polska ma zagwarantowane z budżetu unijnego w perspektywie finansowej 2014-2020. Wspomniane też zostało, że podstawowym dokumentem programowania perspektywy finansowej 2014-2020 jest Umowa Partnerstwa. Dokument ten został przyjęty przez Radę Ministrów 15 stycznia 2013 r. Jakie są najważniejsze założenia Umowy Partnerstwa i związanych z nią załączników
Po wielu miesiącach negocjacji i sporów z rządami państw Unii Europejskiej Parlament Europejski przyjął 19 listopada 2013 r. w Strasburgu nowy wieloletni budżet UE na okres 2014-2020. Europosłowie ostatecznie zaakceptowali wydatki Wspólnoty na poziomie 960 miliardów euro.
Dnia 16 kwietnia 2003 r. w Atenach został podpisany Traktat akcesyjny o przystąpieniu Polski oraz 9 innych krajów do Unii Europejskiej. Nie jest to jednak koniec procesu wstępowania w struktury wspólnotowe. Teraz decyzja o tym, czy Polska znajdzie się w składzie jednej z największych organizacji gospodarczych świata, zależy już tylko od nas - obywateli.
Z Jarosławem Pietrasem, sekretarzem stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej, rozmawia Michał Culepa.
Stan krajowych systemów emerytalnych ma wpływ na sytuację gospodarczą całej UE. Dlatego Unia, mimo że nie ma kompetencji w zakresie ich regulacji, pośrednio próbuje inicjować i wspierać reformy krajowych systemów emerytalnych.
Obecnie prowadzenie działalności gospodarczej z wykorzystaniem środków elektronicznych - znane jako e-business - jest powszechnym zjawiskiem. W związku z tego rodzaju działalnością pojawiają się jednak specyficzne problemy prawne związane z jej odrębnością techniczną, do której nie przystają „tradycyjne” przepisy prawa. Zagadnienia związane z e-businessem stały się przedmiotem regulacji na poziomie
Decydujący o rozszerzeniu Unii Europejskiej szczyt w Kopenhadze zakończył się pomyślnie. Polska jest jednym z 10 państw, które staną się 1 maja 2004 r. nowymi członkami Wspólnoty. Ostatnim już warunkiem naszego przystąpienia jest pomyślne przeprowadzenie procedur ratyfikacyjnych traktatu akcesyjnego.
Kompetencje Unii z zakresu polityki społecznej nie obejmują m.in. prawa do strajku. Mimo tego wyłączenia prawo do strajku zostało wymienione jako jedno z praw podstawowych.