Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 25 czerwca 2003 r., sygn. SA/Sz 2831/02

      Państwowy inspektor pracy, nakładając grzywnę w celu przymuszenia do wykonania decyzji - nakazu wypłaty należnego pracownikowi wynagrodzenia za pracę, powinien uwzględnić wszystkie istotne okoliczności dotyczące niewywiązywania się przez pracodawcę z tego obowiązku wobec pracownika.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 kwietnia 2003 r., sygn. SA/Sz 978/01

      Zaświadczenie o wpisie do ewidencji gospodarczej jest potwierdzeniem treści wpisu do ewidencji działalności gospodarczej dokonanego przez organ ewidencyjny. Nie można zatem poprzez żądanie wydania, na podstawie art. 217 par. 1 Kpa, zaświadczenia określonej treści doprowadzić do zmiany treści wpisu dokonanego przez organ ewidencyjny.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 12 marca 2003 r., sygn. SA/Sz 2729/02

      Zgodnie z treścią ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji /t.j. Dz.U. 2002 nr 110 poz. 968/ wstrzymanie czynności egzekucyjnych na podstawie wystawionych tytułów egzekucyjnych nie należy do właściwości Sądu administracyjnego, lecz pozostaje we właściwości organu prowadzącego egzekucję.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 16 stycznia 2003 r., sygn. SA/Sz 2231/02

      Skoro wykonaniu podlega orzeczenie dyscyplinarne prawomocne tj. takie od którego nie przysługuje stronie żaden środek odwoławczy w sprawie, a na orzeczenie dyscyplinarne organu odwoławczego została złożona skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego, w ustawowym terminie, to zaskarżone orzeczenie nie jest prawomocne i jako takie wykonaniu w trybie par. 34 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 19 grudnia 2002 r., sygn. SA/Sz 130/01

      Przeniesienie prawa własności nieruchomości dokonane w formie aktu notarialnego stanowi czynność cywilnoprawną, a rozstrzyganie w sprawach ważności tego rodzaju czynności, jak i zasądzanie stosownych kwot z tytułu wyrządzonej szkody należy do drogi sądowej w sprawach cywilnych i pozostaje w kompetencji sądów powszechnych. W tym zakresie wyłączona jest sądowa kontrola wykonywana przez Naczelny Sąd Administracyjny

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 listopada 2002 r., sygn. SA/Sz 532/01

      Interes prawny podmiotu wnoszącego skargę do sądu administracyjnego musi przejawiać się w tym, że działa on bezpośrednio we własnym imieniu i ma roszczenie o przyznanie uprawnienia lub zwolnienie z nałożonego obowiązku. Na rzecz innych osób mogą działać tylko: prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich i niektóre organizacje społeczne.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 2 października 2002 r., sygn. SA/Sz 2049/01

      Z treści przepisu art. 59 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ wynika, że właściwy organ może w pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego uzależnić jego użytkowanie od wykonania, w oznaczonym terminie robót budowlanych. Jest to tzw. warunek zawieszający uzależniający wykonanie decyzji od ziszczenia się pewnego zdarzenia przyszłego i niepewnego. Ustawa

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 września 2002 r., sygn. SA/Sz 586/01

      Wznowienie postępowania jest trybem nadzwyczajnym, który może zostać wprowadzony wyłącznie w sytuacji, gdy mamy do czynienia z decyzją ostateczną.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 19 czerwca 2002 r., sygn. SA/Sz 2667/00

      Wydana na podstawie art. 138 par. 1 pkt 2 Kpa decyzja uchylająca /kasacyjna/ związana być musi z rozstrzygnięciem następczym polegającym - w zależności od ustaleń - albo na odmiennym orzeczeniu, co do istoty sprawy /przy respektowaniu określonego w art. 139 Kpa zakazu reformationis in peius/, albo na umorzeniu postępowania pierwszej instancji.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 5 czerwca 2002 r., sygn. SA/Sz 1138/01

      Wystąpienie pokontrolne o jakim mowa w art. 9 pkt 5 ustawy z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy /Dz.U. 1985 nr 54 poz. 276 ze zm./ nie stanowi formy działania inspektora pracy, przybierającego postać decyzji administracyjnej. Wystąpienie to nie stanowi również innego aktu z zakresu administracji publicznej dotyczącego stwierdzenia uprawnienia lub obowiązku wynikającego z przepisów prawa

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 24 maja 2002 r., sygn. SA/Sz 1720/00

      Termin do wniesienia odwołania dla osoby, która twierdzi, że jest stroną a która została pozbawiona udziału w postępowaniu przed organem I instancji, liczy się od dnia doręczenia /ogłoszenia/ decyzji stronom, które brały udział w postępowaniu.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 24 maja 2002 r., sygn. SA/Sz 3074/01

      Decyzja stwierdzająca wydanie zaskarżonej decyzji z naruszeniem prawa nie eliminuje zaskarżonej decyzji ostatecznej z obrotu prawnego, która nadal kształtuje stosunek prawny. Jednak strona uzyskując stwierdzenie wydania zaskarżonej decyzji z naruszeniem prawa, otrzymuje tytuł prawny potwierdzający możliwość dochodzenia przysługujących jej roszczeń, wynikających z wydania ostatecznej decyzji z naruszeniem

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 14 lutego 2002 r., sygn. SA/Sz 870/01

      Zgodnie z przepisem art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ orzeczenia Sądu są prawomocne /z wyjątkiem, który w sprawie nie zachodzi/, w związku z czym, niedopuszczalne jest zażalenie.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 6 lutego 2002 r., sygn. SA/Sz 693/01

      1. Samo wydanie wyroku uchylającego zaskarżoną decyzję, a następnie zwłoka w wydaniu nowego aktu, mimo wezwania do jego wydania nie stanowi jeszcze podstawy do stosowania art. 31 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./. Po uchyleniu zaskarżonej decyzji organ obowiązany jest ponownie rozpoznać sprawę i wydać nowy akt administracyjny.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 31 stycznia 2002 r., sygn. SA/Sz 1731/00

      Granice korzystania przez organ ze środka dowodowego, jakim jest opinia biegłego są wyznaczone przez zasadę prawdy obiektywnej /art. 7 Kpa/. Z samego faktu, że organy orzekające w danej sprawie dysponowały dwoma przeciwstawnymi grupami dowodów nie wynika jeszcze potrzeba przeprowadzenia dowodu z opinii biegłego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 16 stycznia 2002 r., sygn. SAB/Sz 64/01

      1. Rodzaj informacji podlegających udostępnieniu ustawodawca wyraźnie wskazał w art. 5 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie oraz ocenach oddziaływania na środowisko /Dz.U. nr 109 poz. 1157/. Zestawienie tego katalogu, określającego granice przedmiotowe informacji z treścią art. 5 ust. 1, prowadzi do wniosku, że udostępnienie informacji nie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 15 listopada 2001 r., sygn. SA/Sz 1024/99

      Dla oceny, komu przysługuje uprawnienie do wycinania trzciny, a co za tym idzie, komu powinno być udzielone w tym zakresie pozwolenie wodnoprawne, istotne znaczenie ma treść umowy dzierżawy.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2001 r., sygn. SA/Sz 479/00

      Brak jest podstawy prawnej do wydania decyzji administracyjnej o odmowie wszczęcia postępowania zwykłego. Uwaga ta jest o tyle znamienna, iż odmiennie w Kodeksie postępowania administracyjnego uregulowano odmowę wszczęcia postępowania w trybach nadzwyczajnych /tj. wznowienia lub stwierdzenia nieważności/ gdzie przyjętą formę odmowy w tym zakresie jest decyzja administracyjna /art. 157 par. 3 i art.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 czerwca 2001 r., sygn. SA/Sz 2290/99

      Przepis art. 75 par. 1 Kpa nie nakazuje dyskwalifikowania opinii biegłego przez to, że przygotował on tę opinię na zlecenie strony. Opinia biegłego, tak jak każdy dowód w sprawie podlega swobodnej ocenie organu, który sam decyduje, na podstawie całokształtu materiału dowodowego, czy dane okoliczności zostały udowodnione /art. 8 Kpa/.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 8 marca 2001 r., sygn. SA/Sz 1723/99

      W myśl regulacji zawartej w art. 126 Kpa w związku z art. 17 i art. 18 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji /Dz.U. 1991 nr 36 poz. 161 ze zm./, wznowienie postępowania może mieć miejsce jedynie w odniesieniu do tych postępowań wydanych w toku postępowania administracyjnego lub egzekucyjnego, od których przysługuje zażalenie. Takim postępowaniem nie jest postanowienie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 7 marca 2001 r., sygn. SAB/Sz 75/00

      Brak jest podstaw do przyjęcia bezczynności organów w sytuacji, gdy obowiązujące przepisy prawa nie przewidują działania organów w określonej formie prawnej, w zakresie określonym art. 16 ust. 1 pkt 1-4 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 lutego 2001 r., sygn. SA/Sz 1701/00

      Wykonanie przez stronę decyzji organu I instancji nie powoduje bezprzedmiotowości postępowania odwoławczego. Przepis art. 138 par. 1 pkt 3 Kpa nie określa przesłanek umorzenia postępowania odwoławczego, wobec czego należy ich poszukiwać w treści art. 105 Kpa. Jeżeli strona nie cofnęła odwołania /art. 137 Kpa/, co byłoby równoznaczne z wystąpieniem o umorzenie postępowania odwoławczego /art. 105 par

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 10 stycznia 2001 r., sygn. SA/Sz 1518/99

      Jeżeli określony podmiot, zasadnie lub też bezzasadnie był traktowany przez organy administracji jako strona postępowania, to przysługuje mu prawo wniesienia skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego na wydaną w tym postępowaniu decyzję.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 4 stycznia 2001 r., sygn. SA/Sz 1684/99

      Stanowiąc w art. 64 par. 3 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny /Dz.U. nr 23 poz. 117 ze zm./ o trybie postępowania organu celnego ze zgłoszeniem celnym dokonanym bez zachowania warunków formalnych określonych w art. 64 par. 1 i 2, ustawodawca przesądził tym samym nie tylko o tym, że odmowa przyjęcia zgłoszenia celnego może mieć miejsce wyłącznie z określonych przyczyn formalnych, ale także

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00