Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2003 r., sygn. II SA/Kr 654/00

      W sytuacji, gdy strona nie określa nadzwyczajnego trybu rozpatrzenia sprawy, powołując się jednocześnie na wadliwość wydanego w sprawie rozstrzygnięcia zawartego w decyzji ostatecznej, organ administracji powinien wybrać w interesie strony ten tryb, który umożliwiałby merytoryczną ocenę jej argumentów.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 grudnia 2003 r., sygn. II SA/Kr 1380/99

      Zgoda na wejście w teren jest skuteczna wówczas, jeśli pochodzi od osoby uprawnionej, a taką osobą jest m.in. właściciel nieruchomości. Wypis z rejestru gruntu nie jesteś dowodem własności nieruchomości, nie zastępuje ani ostatecznej decyzji komunalizacyjnej, ani odpisu z księgi wieczystej. Dokument taki jednak stwarza domniemanie istnienia prawidłowego tytułu własności.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2003 r., sygn. II SA/Kr 346/00

      Ochrona interesów osób trzecich w postępowaniu o ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu może następować tylko w takim zakresie w jakim nie jest objęta regulacjami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /t.j. Dz.U. 2000 nr 106 poz. 1126 ze zm./, a więc w granicach określonych ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego lub przepisów szczególnych /w sytuacji gdy takiego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 2003 r., sygn. II SA/Kr 280/00

      Na etapie ustalenia warunków zabudów i zagospodarowania terenu, nie jest konieczne jest legitymowanie się przez inwestora posiadaniem określonego areału gruntów. Z wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, może wystąpić każdy i warunki te można wydać więcej niż jednemu wnioskodawcy /art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym - t.j. Dz.U. 1999

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 grudnia 2003 r., sygn. II SA/Kr 458/00

      1. Postanowienie wydane na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /t.j. Dz.U. 2000 nr 106 poz. 1126 ze zm./ jest postanowieniem dowodowym, wydawanym w ramach prowadzonego postępowania merytorycznego i jako takie nie może stanowić tytułu uprawniającego do wszczęcia i prowadzenia egzekucji administracyjnej. 2. Zgodnie z art. 29 par. 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 grudnia 2003 r., sygn. II SA/Kr 491/00

      Przepis art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /t.j. Dz.U. 2000 nr 106 poz. 1126 ze zm./ dotyczy takich budów, ale których nie jest wymagane uzyskanie pozwolenia na budowę a jedynie konieczne jest dokonanie zgłoszenia zamiaru budowy. Na jego podstawie w żaden sposób nie można wyprowadzić wniosku, że skarżący nabyli prawo do budowy w innej odległości niż wynika to z obowiązujących

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 2 grudnia 2003 r., sygn. II SA/Kr 999/03

      1. Taryfa jest konsekwencją i wykonaniem regulaminu zaopatrzenia w wodę. 2. Ustalając taryfę, związek międzygminny działał z pozycji przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego. Wcześniej powinien był uzyskać od gminy /nie będącej członkiem związku/ regulamin zaopatrzenia w wodę odbiorców na terenie gmin. Skoro tak się nie stało, to nie miał kompetencji do rozciągania na teren tej gminy swej taryfy

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 2 grudnia 2003 r., sygn. II SA/Kr 998/03

      Artykuł 19 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków /Dz.U. 2001 nr 72 poz. 747/ stwierdza w szczególności, że rada gminy, po dokonaniu analizy projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków, opracowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, uchwala regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków (...) obowiązujący

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 1 grudnia 2003 r., sygn. II SA/Kr 1490/01

      1. Opinia jest oceną faktów z użyciem ustawowych lub subiektywnych kryteriów opiniującego, która nie wiąże organu rozstrzygającego sprawę. Organ ten powinien tylko rozważyć argumenty zawarte w opinii i dokonać ich swobodnej oceny. 2. Uzgodnienie wiąże organ decydujący w postępowaniu głównym. Treść stanowiska zajętego przez organ uzgadniający przesądzić może o treści decyzji, która wydana jest po uzgodnieniu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 25 listopada 2003 r., sygn. II SA/Kr 597/00

      Dopiero wszczęcie postępowania rozgraniczeniowego, nakłada na organy administracji obowiązek rozważenia, czy domniemanie prawdziwości dokumentu ewidencyjnego, może zostać podważone w postępowaniu rozgraniczeniowym - co w konsekwencji może prowadzić do zawieszenia postępowania na podstawie art. 97 par. 1 pkt 4 Kpa.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2003 r., sygn. II SAB/Kr 132/01

      Najemca lokalu w budynku nie może być stroną w postępowaniu administracyjnym, toczącym się na podstawie art. 66 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. 2000 nr 106 poz. 1126 ze zm./, w sprawie nieodpowiedniego stanu technicznego obiektu budowlanego. Nie może zatem skutecznie podnosić zarzutu bezczynności organu w tej sprawie. Może natomiast w oparciu o przepisy prawa cywilnego dochodzić

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 15 października 2003 r., sygn. II SA/Kr 2562/00

      Organ administracji publicznej zobowiązany jest do uwierzytelnienia lub wydania z akt sprawy potwierdzonych odpisów, jeżeli wniosek składa strona mająca ważny interes w ich uzyskaniu. Zanim organ odmówi wydania dokumentów, powinien sprawdzić uprawnienie wnioskującego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 24 września 2003 r., sygn. II SA/Kr 2196/99

      Art. 36a ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. 2000 nr 106 poz. 1126 ze zm./ jest przepisem szczególnym w rozumieniu art. 163 Kpa, gdyż precyzuje przesłankę wydania decyzji o pozwoleniu na budowę, którą stanowi zmiana warunków pozwolenia na budowę określonych w ostatecznej decyzji.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 25 sierpnia 2003 r., sygn. II SA/Kr 784/99

      1. Organ orzekając w decyzji o niezbędności wejścia na teren sąsiedniej nieruchomości /art. 47 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - t.j. Dz.U. 2000 nr 106 poz. 1126 ze zm./ powinien określić termin korzystania z cudzej nieruchomości /dla zabezpieczenia interesów właściciela sąsiedniej nieruchomości/, ale może go określić od daty ostateczności tej decyzji np. przez wskazanie ilości

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 sierpnia 2003 r., sygn. II SA/Kr 2361/02

      Bezprzedmiotowość postępowania administracyjnego, o której mowa w art. 105 par. 1 Kpa to brak przedmiotu postępowania. Tym przedmiotem jest zaś konkretna sprawa, w której organ administracji państwowej jest władny i jednocześnie zobowiązany rozstrzygnąć na podstawie przepisów prawa materialnego o uprawnieniach lub obowiązkach indywidualnego podmiotu. Sprawa administracyjna jest więc konsekwencją istnienia

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 sierpnia 2003 r., sygn. II SA/Kr 1862/02

      1. Budowa kościoła na terenie o podstawowym przeznaczeniu dla zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i jednorodzinnej z usługami z zakresu podstawowego i zielenią osiedlową z dopuszczalną funkcją - administracja, rzemiosło nieuciążliwe, handel detaliczny dopuszcza budowę obiektu służącego do zaspokajania potrzeb religijnych. Taki obiekt jest elementem infrastruktury społecznej - a zatem budowa kościoła

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 lipca 2003 r., sygn. II SA/Kr 2239/02

      1. Teren netto - to suma powierzchni zabudowy wszystkich budynków oraz powierzchni zieleni przydomowej, placyków gospodarczych, dojazdów, dojść i parkingów powierzchniowych bez wydzielonych działek usług publicznych. 2. Wskaźnik intensywności zabudowy mieszkaniowej stanowi wynik dzielenia sumy powierzchni wszystkich kondygnacji mieszkalnych /naziemnych - liczona w zewnętrznym obrysie murów/ przez powierzchnię

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 23 lipca 2003 r., sygn. II SA/Kr 2565/99

      Zgodnie z art. 29 par. 1 i par. 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. postępowaniu egzekucyjnym w administracji /t.j. Dz.U. 2002 nr 110 poz. 968 ze zm./ organ egzekucyjny ma obowiązek z urzędu badać dopuszczalność egzekucji administracyjnej i jeżeli obowiązek, którego tytuł wykonawczy dotyczy, nie podlega egzekucji administracyjnej, organ egzekucyjny nie przystępuje do egzekucji.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 lipca 2003 r., sygn. II SA/Kr 2326/99

      Skoro w postępowaniu administracyjnym o udzielenie pozwolenia na budowę organ bada, czy w wyniku realizacji inwestycji może dojść do naruszenia interesu osób trzecich, ale tylko w zakresie ewentualnego naruszenia norm z zakresu Prawa budowlanego i warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki, to w postępowaniu o nałożenie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę odnośnie zamierzonej inwestycji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 lipca 2003 r., sygn. II SA/Kr 3155/02

      Jeżeli sprawa użytkowania obiektu budowlanego będzie dopiero przedmiotem rozstrzygnięcia organu administracji, a w obrocie prawnym funkcjonuje decyzja organu o zgłoszeniu sprzeciwu odnośnie zamiaru o przystąpieniu do użytkowania obiektu budowlanego, to przesądzenie o możliwości użytkowania takiego obiektu w zaświadczeniu nie jest dopuszczalne.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 lipca 2003 r., sygn. II SA/Kr 1231/02

      Na terenie Polski zakaz stosowania wyrobów zawierających azbest wprowadziła ustawa z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest /Dz.U. nr 101 poz. 628 ze zm./.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 1 lipca 2003 r., sygn. II SA/Kr 1198/00

      Jeżeli przedmiotem żądania zwrotu jest tylko oznaczona część z niewykorzystanego na cel wywłaszczenia obszaru wywłaszczonej nieruchomości, za którą odszkodowanie wypłacone było w formie pieniężnej, nie powstaje obowiązek zwrotu nieruchomości zamiennej przyznanej w ramach odszkodowania za tę część wywłaszczonej nieruchomości, która nie jest także wykorzystana na cel wywłaszczenia, ale nie jest też przedmiotem

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 25 czerwca 2003 r., sygn. II SA/Kr 2083/99

      1. Strona postępowania administracyjnego, ustanawiająca pełnomocnika, chroni się przed skutkami nieznajomości prawa, a jeżeli organ administracji pomija pełnomocnika w toku czynności postępowania administracyjnego, to niweczy skutki staranności strony w dążeniu do ochrony swych praw i interesów oraz otrzymania takiej ochrony prawnej, jaką powinna ona uzyskać w państwie prawa. 2. Od dnia powiadomienia

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 24 czerwca 2003 r., sygn. II SA/Kr 1760/99

      Nie może stanowić o prawnym tytule dostępu do drogi publicznej ani wyrok wydany w sprawie o ochronę posiadania, gdyż w takiej sprawie nie bada się prawa służebności przejazdu a jedynie fakt jej wykonywania, ani tym bardziej postanowienie o zawieszeniu postępowania o ustanowienie drogi koniecznej, gdzie w uzasadnieniu pisze się o projektowanym przebiegu drogi koniecznej, a służebności takiej jeszcze

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00