Rządowe programy podstawą wypłaty 1000 zł dodatku do pensji
Od 1 lipca 2024 r pracownicy pomocy społecznej, pieczy zastępczej oraz opieki nad dziećmi do lat trzech otrzymają dodatek do wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto miesięcznie.
Od 1 lipca 2024 r pracownicy pomocy społecznej, pieczy zastępczej oraz opieki nad dziećmi do lat trzech otrzymają dodatek do wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto miesięcznie.
Z przepisów nie wynika, czy pracodawca powinien podjąć negocjacje, jeśli część żądań przedstawicieli pracowników wykracza poza dopuszczalny zakres. Zdaniem Sądu Najwyższego musi to zrobić, ale takie stanowisko budzi wątpliwości
W 2023 r. pracownicy budżetówki otrzymali już o 7,8 proc. wyższe pensje. NSZZ „Solidarność” ma szanse wypracować z rządem porozumienie o drugiej takiej transzy podwyżki jeszcze w tym roku
Minimalne wynagrodzenie w 2022 r. wyniesie 3000 zł brutto. Taka jest rządowa propozycja, o której rząd będzie dyskutował z pracodawcami i związkami zawodowymi w Radzie Dialogu Społecznego.
Pracodawcy i związki zawodowe proponują wzrost minimalnej pensji w przedziale od 137 zł do 270 zł, a wynagrodzeń w budżetówce – od 6,1 proc. do 15 proc.
DGP: Przez lata dominowało przekonanie, że podnoszenie płacy minimalnej to zły pomysł. W wielu podręcznikach do nauki ekonomii można było wyczytać, że dźwignięcie jej ponad stawkę wyznaczoną przez rynek doprowadzi do nieuchronnego wzrostu bezrobocia. Towarzyszył temu zawsze prosty rysunek przecinających się krzywych podaży i popytu.
Aplikacja na telefon i elektroniczna platforma rekrutacyjna mają być lekiem na wakaty w administracji. Związkowcy uważają, że to tylko gadżet i bez realnych podwyżek problem będzie się pogłębiać.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie w piśmie z dnia 9 kwietnia 2019 r. (sygn. WIAS-710/27/19) w odpowiedzi na pytanie burmistrza miasta i gminy Myślenice Jarosława Szlachetki stwierdziła jednoznacznie, że zgodnie z obowiązującymi przepisami strajkujący nauczyciele nie mogą otrzymać żadnego wynagrodzenia za czas strajku, a wszelkie próby obejścia przepisów w tym zakresie stanowią czyn będący naruszeniem
Od 1 stycznia 2010 r. nastąpiła zmiana w zakresie kształtowania wysokości przyrostu wynagrodzeń w przedsiębiorstwie. Obecnie wysokość przyrostu wynagrodzeń ustalają strony uprawnione do zawarcia zakładowego układu zbiorowego pracy (zakładowa organizacja związkowa i pracodawca).
Jeżeli Sejm przychyli się do propozycji nowelizacji ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców, to wzrost ten będzie ustalany przez zakładowe organizacje związkowe i pracodawcę.
Podwyżka płac w służbie zdrowia, wynikająca z „ustawy 203”, miała charakter jednorazowy i dotyczyła tylko osób zatrudnionych w dniu wejścia w życie tych przepisów. Pracownicy, którzy podjęli pracę po 1 stycznia 2001 r., nie mogą domagać się ustalenia płacy wyższej o kwoty wynikające z tej ustawy (wyrok Sądu Najwyższego z 8 lutego 2007 r., II PK 216/06).
Pełnienie dyżurów medycznych nie jest podstawą dyskryminacji pracowników samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w zakresie wynagrodzenia za pracę.
W obowiązującym w Polsce kontradyktoryjnym modelu postępowania sądowego o rodzaju i zakresie roszczenia decyduje powód, a ciężar udowodnienia twierdzeń spoczywa na tej stronie, która je zgłasza (art. 6 k.c. w zw. z art. 232 zdanie pierwsze k.p.c.). Sąd z urzędu może wprawdzie dopuścić dowód (art. 232 zdanie drugie k.p.c.), ale powinien czynić to tylko pomocniczo i w sytuacjach wyjątkowych.
1. Przez pojęcie „wynagrodzenie” w ustawie z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1995 r. Nr 1, poz. 2 ze zm.) rozumie się obowiązkowe, wypłacane okresowo świadczenie ze stosunku pracy o charakterze przysparzająco-majątkowym, należne pracownikowi od pracodawcy za wykonaną pracę, odpowiednio