Komendant nie może zasłaniać się brakiem statystyk
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, w procesie udostępniania informacji publicznej, istotne jest odróżnienie między informacją prostą, dostępną w posiadanych zbiorach, a informacją przetworzoną, której wydobycie wymaga dodatkowych czynności analitycznych, organizacyjnych i intelektualnych.
Zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o dostępie do informacji publicznej, efektywne i prawidłowe wykonanie wyroku sądu administracyjnego wymaga od organu administracyjnego nie tylko udzielenia informacji publicznej, ale także spełnienia formalności proceduralnych, w tym przede wszystkim dostarczenia akt sprawy w sposób umożliwiający podjęcie rzetelnego i kompletnego rozstrzygnięcia.
Przy ocenie, czy osoba pełni funkcję publiczną w rozumieniu art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, istotne jest, czy pełnione przez nią stanowisko i funkcje są równoznaczne z podejmowaniem działań wpływających bezpośrednio na sytuację prawną innych osób lub łączą się z przygotowywaniem rozstrzygnięć dotyczących innych podmiotów, bez konieczności podważania ogólnej wykładni tego przepisu
Zgodnie z art. 61 Konstytucji RP, informacje dotyczące działalności organów publicznych, w tym działania funkcjonariuszy policji, są zasadniczo uznawane za informację publiczną. Ograniczenia w dostępie do takich informacji mogą być wprowadzone tylko w wyjątkowych sytuacjach, określonych przez prawo, mając na względzie ochronę innych konstytucyjnie chronionych wartości, takich jak prywatność, bezpieczeństwo
Działalność organów służby więziennej, w tym wydawanie zgód na posiadanie przez osadzonych konsol do gier, jest uznawana za informację publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, ponieważ dotyczy wykonywania podstawowych zadań służby więziennej.
Sam fakt udzielenia jakiejkolwiek odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej nie przesądza o wypełnieniu obowiązku informacyjnego przez organ; niepełna lub wymijająca odpowiedź jest równoznaczna z bezczynnością organu w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Ustalenie, czy informacja będąca przedmiotem wniosku stanowi informację publiczną, jest jednym z największych wyzwań w praktyce stosowania ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 902; dalej: u.d.i.p.). Szczególnie dużo wątpliwości powstaje w przypadku wniosków o udostępnianie ofert, operatów szacunkowych i aktów notarialnych. Nie może się tutaj obejść
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej., w kontekście uzyskiwania informacji publicznej przetworzonej, obowiązek wykazania szczególnego interesu publicznego spoczywa na wnioskodawcy, a brak wskazania przez niego istotności tej informacji dla interesu publicznego może skutkować odmową udostępnienia żądanej informacji.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5 lit. e) ustawy o dostępie do informacji publicznej, informacja o dochodach i stratach spółki handlowej, w której jednostka samorządu terytorialnego ma pozycję dominującą, stanowi informację publiczną, niezależnie od tego, czy dochody uzyskiwane są z wykorzystaniem własności spółki czy nie.
Informacja publiczna, zdefiniowana w art. 61 ust. 1 Konstytucji RP oraz art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, obejmuje dane o działalności podmiotów publicznych, które realizują określone zadania publiczne i służą wspólnemu dobru, wyłączając z tej kategorii informacje stricte prywatne, osobiste czy intymne, które nie są związane ze wspólnotą publicznoprawną.
W sprawach dotyczących dostępu do informacji publicznej, treść wniosku inicjującego postępowanie jest kluczowym elementem stanu faktycznego, od którego zależy zakwalifikowanie danego dokumentu jako informacji publicznej.
W sprawach dotyczących dostępu do informacji publicznych zaklasyfikowanych jako niejawne, kluczowa dla oceny zgodności z prawem decyzji administracyjnej o odmowie udostępnienia tych informacji jest możliwość weryfikacji przez sąd prawidłowości klasyfikacji takich informacji jako niejawnych. Brak pełnego dostępu sądu do dokumentów niejawnych uniemożliwia efektywną kontrolę legalności aktów administracyjnych
Ocena, czy udostępnienie informacji publicznej jest szczególnie istotne dla interesu publicznego zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, wymaga od organu dysponującego informacją, wykazania na podstawie konkretnych okoliczności faktycznych, dlaczego w danym przypadku przesłanka ta nie została spełniona.
Przy ocenie, czy informacja publiczna dotycząca wynagrodzeń pracowników podlega ograniczeniu na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, organy zobowiązane są do dokładnej analizy, czy informacja dotyczy osób pełniących funkcje publiczne lub mających związek z pełnieniem tych funkcji, oraz czy i w jakim zakresie ich wynagrodzenie jest pokrywane ze środków publicznych.
Dane osobowe sędziów popierających zgłoszenia kandydatów do Krajowej Rady Sądownictwa stanowią informację publiczną i mogą być udostępniane na zasadach określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej.
Zgodnie z art. 15 ustawy o dostępie do informacji publicznej, udostępnienie informacji publicznej nie może być uzależnione od uprzedniego uiszczenia opłaty, nawet w sytuacjach, gdy powstają dodatkowe koszty związane ze sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, informacja o zakupie usług telekomunikacyjnych GSM dla spółki może być uznana za informację publiczną, gdyż pojęcie informacji publicznej obejmuje wszelkie dane dotyczące spraw publicznych, niezależnie od ich formy i sposobu wyrażenia.
Zatrudniony w szpitalu ksiądz nie pełni funkcji publicznej, dlatego jego dane są chronione – uznał sąd