Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2023-11-15

Poradnia z prawa pracy

W urzędzie miasta przeprowadziliśmy nabór na kierownicze stanowisko urzędnicze. Jeden z kandydatów zażądał wglądu do protokołu z przeprowadzonego naboru lub otrzymania jego kserokopii. Czy może on żądać wglądu do takiego , dokumentu?

Tak, gdyż protokół stanowi informację publiczną. Powinien być więc udostępniony na wniosek kandydata. Należy jednak zanonimizować adresy zamieszkania pozostałych kandydatów biorących udział w postępowaniu naborowym. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 3 lit. g w zw. z art. 4 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej (dalej: u.d.i.p.) informację publiczną stanowi informacja o naborze kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska urzędnicze, w tym kierownicze. Z kole w myśl art. 11 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.) nabór na wolne stanowisko urzędnicze jest otwarty i konkurencyjny, a informacje o kandydatach, którzy zgłosili się do naboru, stanowią informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami związanymi ze stanowiskiem określonym w ogłoszeniu o naborze (art. 13 ust. 4 u.p.s.). Protokół sporządzony podczas postępowania konkursowego ma charakter dokumentu urzędowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 u.d.i.p., a w związku z tym nie ma charakteru dokumentu wyłącznie wewnętrznego. W konsekwencji taki protokół podlega udostępnieniu na wniosek każdej zainteresowanej osoby, gdy nie został opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej. Potwierdza to m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 26 października 2016 r. (sygn. akt II SAB/Wa 172/16), zgodnie z którym informacje związane z naborem kandydatów do służby publicznej podlegają upublicznieniu w zakresie, w jakim pozostają w związku z tym postępowaniem. Zdaniem warszawskiego WSA dotyczy to nie tylko imion i nazwisk osób, które przystąpiły do naboru, ale też ich wykształcenia, stażu pracy, dodatkowych kwalifikacji itd. Jeżeli bowiem konstytucyjna zasada równości w dostępie do służby ma być realna, to tym samym konieczne jest umożliwienie każdemu zainteresowanemu sprawdzenia, czy istotnie wyniki naboru wyłoniły najlepszych kandydatów według ustalonych przy naborze kryteriów, czemu służy tryb określony w u.d.i.p. (por. wyroki WSA w: Warszawie z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II SA/Wa 392/13; Opolu z 21 czerwca 2012 r., sygn. akt II SAB/Op 18/12; Olsztynie z 25 marca 2009 r., sygn. akt II SAB/Ol 8/09; Gdańsku z 17 listopada 2011 r., sygn. akt SAB/Gd 53/11).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00