Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 15 czerwca 2023 r., sygn. I SA/Ke 200/23

Przywrócenie terminu

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Artur Adamiec Sędziowie Sędzia WSA Agnieszka Banach Asesor WSA Andrzej Mącznik (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 15 czerwca 2023 r. sprawy ze skargi P. W. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] marca 2023 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przywrócenia terminu oddala skargę.

Uzasadnienie

Postanowieniem z 16 marca 2023 r. znak: [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Kielcach (dalej "SKO") utrzymało w mocy postanowienie Starosty Jędrzejowskiego z 27 grudnia 2022 r. znak: [...] odmawiające P. W. prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą W. P. F. U. H. "[...]" (dalej "strona", "skarżący) przywrócenia terminu na zawiadomienie o nabyciu pojazdu marki M. P. o nr rej. [...].

W uzasadnieniu zaskarżonego rozstrzygnięcia organ odwoławczy wyjaśnił, że z postanowienia organu pierwszej instancji wynika, że 24 listopada 2022 r. zawiadomiono skarżącego o uchybieniu 180-dniowego terminu na zawiadomienie

o nabyciu pojazdu marki M. P. o nr rej. [...], wyznaczając jednocześnie skarżącemu termin 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia na złożenie wniosku o przywrócenie terminu. W wyznaczonym terminie (22 grudnia 2022 r.) strona złożyła wniosek o przywrócenie terminu, dopełniając jednocześnie czynności, dla której określony był termin. P. W. wyjaśnił, że nie ponosi winy w uchybieniu, którego się dopuścił. Dodał, że powodem niewywiązania się przez niego z obowiązku dotyczącego zawiadomienia o nabyciu pojazdu był stan pandemii i związane z nim utrudnienia organizacyjne i formalne. Wskazał, że był przekonany, że nie jest obowiązany zawiadamiać o nabyciu pojazdu, skoro niezwłocznie po zakupie przystąpił do jego demontażu. Strona była pewna, że skoro w terminie na zawiadomienie o nabyciu pojazdu, dokonała jego zniszczenia, a następnie wystąpiła z wnioskiem o jego wyrejestrowanie i otrzymała decyzję Starosty [...], to wówczas nie ciąży na niej obowiązek poinformowania Starosty [...] o zakupie przedmiotowego pojazdu. Strona wskazała też, że konsultowała swe przekonania w zakresie braku konieczności zgłoszenia nabycia pojazdu w przypadku jego zdemontowania i pozostaje na stanowisku, że w realiach niniejszej sprawy obowiązek, o którym mowa w art. 78 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, nie ma zastosowania. Organ I instancji stwierdził, że strona nie uprawdopodobniła, iż uchybiła terminowi bez swojej winy. Wskazał na przesłanki określone w art. 58 § 1 i 2 k.p.a., które należy łącznie spełnić, aby doszło do przywrócenia terminu w postępowaniu administracyjnym. Zaznaczył, że przepis art. 15zzzzzn2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2095, zwanej dalej "ustawą COVID-19") jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 58 k.p.a. i w związku z tym należy je stosować łącznie. Wobec tego stan faktyczny należy ocenić przez pryzmat obu powyższych regulacji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00