Orzeczenie
Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 16 marca 2023 r., sygn. II SA/Sz 940/22
Transport
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Arkadiusz Windak Sędziowie Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz (spr.) Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj Protokolant starszy sekretarz sądowy Agnieszka Klimek po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 2 marca 2023 r. sprawy ze skargi A. S. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] sierpnia 2022 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] czerwca 2022 r. nr [...] Naczelnik Z. Urzędu Celno-Skarbowego w S. nałożył na A. S., prowadzącego Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe "[...]" w B. , karę pieniężną w wysokości 12 000 zł za naruszenie przepisów dotyczących przewozu odpadów, tj. wykonywanie przewozu drogowego odpadów przez transportującego odpady bez dokumentu potwierdzającego rodzaj transportowanych odpadów oraz wykonywanie przewozu drogowego odpadów przez transportującego odpady bez oznakowania środków transportu.
W uzasadnieniu decyzji organ I instancji podał, że w dniu 11 października 2021r. o godzinie 9:50 na drodze krajowej A6 w kierunku do Polski, w okolicy byłego przejścia granicznego [...], funkcjonariusze Z. Urzędu Celno-Skarbowego w S. przeprowadzili kontrolę pojazdów: ciągnik samochodowy marki S. o nr rej. [...] oraz naczepę ciężarową marki K. o nr rej. [...] Kierujący zespołem pojazdów P. S. do kontroli przedstawił dokumenty, m.in., wypis z licencji, dokument tranzytowy oraz dokument wymagany w zakresie przewożonego ładunku tj. informację dołączoną do przemieszczenia odpadów w postaci kopii załącznika (Annex) nr VII do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów. Kierowca nie przedłożył dokumentów dotyczących dezynfekcji i sortowania ładunku. Ustalono, że nadawcą towaru była firma z Norwegii, a odbiorcą firma [...] S.C. [...]. Funkcjonariusze dokonali oględzin przewożonego towaru, wybrali trzy dowolne opakowania i dokonali ich rozcięcia. Wewnątrz worków stwierdzili zabrudzone, zużyte i zmieszane artykuły odzieżowe i buty. Dodatkowo część odzieży zapakowana była w różnego rodzaju worki foliowe lub leżała luzem. Towar wyglądał na nieodkażony i nieposegregowany. Kontrolujący stwierdzili brak wymaganego prawem oznakowania pojazdu (tj. tablicy z literą A), brak oryginału załącznika VIl (do kontroli przedstawiona została jego kopia z niepełnymi zapisami wymaganymi przepisami ustawy o odpadach). Ponadto, funkcjonariusze ustalili, że kontrolowana firma posiada pozwolenie na wykonywanie transportu odpadów w zakresie wskazanym w załączniku nr VII w polu nr 10. Natomiast odbiorca przewożonego nie posiadał ani decyzji zezwalającej na odzysk odpadów w procedurze R3, który dotyczy recyklingu lub reasumpcji substancji organicznych, ani w procedurze przetwarzania odpadów z odzieży lub tekstyliów, który mógłby wskazywać rodzaj przewożonego towaru. Kontrolowany oświadczył, że towar został odprawiony w Norwegii jako odzież używana. Na potwierdzenie powyższego, przedsiębiorca przesłał fakturę VAT nr [...] z dnia 11.10.2021 r. dotyczącą zapłaty za usługę transportu, dokument T1, dokument [...] z dnia 08.10.2021 r. będący potwierdzeniem dokonania odprawy wywozowej w Norwegii, świadectwo pochodzenia EUR 1 z dnia 11.10.2021 r., fakturę nr [...] z dnia 08.10.2021 r. dotyczącą zakupu towaru oraz pismo z dnia 17.09.2021 r. Norweskiego Instytutu Zdrowia Publicznego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right