Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 30 maja 2023 r., sygn. II SA/Ol 17/23
Prawo miejscowe
Dnia 30 maja 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora (spr.) Sędziowie: sędzia WSA Piotr Chybicki asesor WSA Grzegorz Klimek Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 maja 2023 roku sprawy ze skargi Gminy Miejskiej Lidzbark Warmiński na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 2 listopada 2022 roku nr PN.4131.390.2022 w przedmiocie ustalenia stawek opłat za usługi na terenie cmentarzy komunalnych 1. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze w części obejmującej stwierdzenie nieważności § 5 uchwały Nr LIX/439/2022 Rady Miejskiej w Lidzbarku Warmińskim z dnia 28 września 2022 roku w sprawie ustalenia stawek opłat za usługi na terenie cmentarzy komunalnych; 2. w pozostałym zakresie oddala skargę; 3. zasądza od Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na rzecz Gminy Miejskiej Lidzbark Warmiński kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Rada Miejska w Lidzbarku Warmińskim podjęła 28 września 2022 r. uchwałę
nr LIX/439/2022 w sprawie ustalenia stawek za usługi na terenie cmentarzy komunalnych.
Wojewoda Warmińsko-Mazurski rozstrzygnięciem nadzorczym z 2 listopada 2022 r. stwierdził nieważność ww. uchwały w części § 1 dział IV tabeli pkt. 1 – 5, § 2 ust. 2, ust. 3 w zakresie sformułowania "o którym mowa w § 2 ust. 2" oraz § 5.
Wojewoda stwierdził, że art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 679, dalej: "u.g.k.") i art. 7 ust. 1- 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1947, dalej: "u.c.ch.z.") nie przyznają radzie gminy uprawnienia do ustalania opłat za wszelkie czynności, które mogą zostać zakwalifikowane jako wynikające z zarządzania gminnym miejscem użyteczności publicznej. Uprawnienie to ograniczone jest do opłaty za usługi komunalne związane z korzystaniem z miejsca pochówku, a więc określonego w umowie miejsca do grobu. Wskazał, że z chwilą złożenia do grobu zwłok prawo do grobu obejmuje urządzenie jego wystroju i wystawienie nagrobka. Skutkiem dysponowania prawem do grobu jest uprawnienie do wykonywania w jego obrębie robót, dlatego ustalenie opłaty za zezwolenie na postawienie nagrobka (dział IV tabeli pkt 1-3), nastąpiło bez podstawy prawnej.