Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 10 lutego 2022 r., sygn. II SA/Ol 977/21
Zagospodarowanie przestrzenne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędzia WSA Piotr Chybicki (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 10 lutego 2022 r. sprawy ze skargi K. M. i D. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; II. zasądza od organu na rzecz skarżących kwotę 997 zł (dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze (Kolegium), działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735, dalej: k.p.a.) w zw. z art. 61 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2020 r., poz. 293, dalej: u.p.z.p.), po rozpatrzeniu odwołania K. i D. M. od decyzji Wójta Gminy [...] z dnia [...] odmawiającej ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego na działce nr [...], obr. [...], gm. [...] - utrzymało zaskarżoną decyzję organu I instancji w mocy w całości.
Zakwestionowana decyzja została wydana w następujących okolicznościach faktycznych sprawy.
Wnioskiem z dnia 15 marca 2021 r. K. i D. M. (skarżący) zwrócili się o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie mieszkalnego domu jednorodzinnego na działce nr [...] obr. [...], gm. [...].
Decyzją z dnia [...] organ I instancji odmówił ustalenia warunków zabudowy dla wnioskowanej inwestycji. W uzasadnieniu organ wskazał m.in., że w następstwie dokonanej analizy ustalono, że działka objęta wnioskiem jest położona w bezpośrednim sąsiedztwie czynnego cmentarza, znajdującego się na działce nr [...]. Organ wskazał, że według dokumentów długość działki objętej wnioskiem wynosi w przybliżeniu 51,5 m, co oznacza, że działka ta niemal w całości położona jest w strefie 50 m od granicy cmentarza. Organ przywołał § 3 rozporządzenia z dnia 25 sierpnia 1959 w sprawie określenia, jakie tereny pod względem sanitarnym są odpowiednie na cmentarze. W myśl w/w paragrafu, odległość cmentarza od zabudowań mieszkalnych, zakładów produkujących artykuły żywności, zakładów żywienia zbiorowego bądź zakładów przechowujących artykuły żywności oraz studzien, źródeł i strumieni, służących do czerpania wody do picia i potrzeb gospodarczych, powinna wynosić co najmniej 150 m; odległość ta może być zmniejszona do 50 m pod warunkiem, że teren w granicach od 50 m do 150 m odległości od cmentarza posiada sieć wodociągową i wszystkie budynki korzystające z wody są do tej sieci podłączone. Organ przyjął, że powyższe warunki dotyczą nie tylko lokalizowania nowych cmentarzy, lecz również lokalizowania nowej zabudowy w sąsiedztwie istniejących cmentarzy. Dlatego też należało uznać te przepisy jako za przepisy odrębne w rozumieniu art. 61 ust. 1 pkt 5 u.p.z.p. i warunek ten został niespełniony. Tym samym zaistniała podstawa do odmowy ustalenia warunków zabudowy.