Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 6 sierpnia 2020 r., sygn. II SA/Ol 454/20

Samorząd terytorialny

 

Dnia 6 sierpnia 2020 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Sędzia WSA Adam Matuszak Protokolant specjalista Anna Piontczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 sierpnia 2020 roku sprawy ze skargi Gminy Miasta Elbląg na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 7 maja 2020 r., nr PN.4131.192.2020 w przedmiocie likwidacji jednostki budżetowej Pogotowie Socjalne z siedzibą w Elblągu przy ul. Królewieckiej 102 oddala skargę.

Uzasadnienie

Rozstrzygnięciem nadzorczym z 7 maja 2020 r., nr PN.4131.192.2020, Wojewoda Warmińsko-Mazurski, działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U. z 2020 r. poz. 713, dalej jako: "u.s.g."), stwierdził nieważność uchwały Rady Miejskiej w Elblągu Nr XB/306/2020 z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie likwidacji jednostki budżetowej - Pogotowie Socjalne z siedzibą w Elblągu przy ul. Królewieckiej 102.

W uzasadnieniu organ nadzorczy wskazał, że uchwała został mu przedłożona 27 kwietnia 2020 r. Jako podstawę prawną jej wydania Rada Miejska podała art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h u.s.g. oraz art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz.U. z 2019 r. poz. 869). Postanowiono o likwidacji jednostki z dniem 30 czerwca 2020 r. W jednostce zatrudnionych pozostawało nie mniej niż 10 pracowników. Likwidację jednostki Rada Miejska uzasadniła brakami kadrowymi. Wskazywano, że na pracowników tej jednostki, w związku z wystąpieniem stanu epidemii, nałożono nowe obowiązki związane z kwarantannowaniem osób bezdomnych. Pracownicy jednostki, w liczbie 7 osób, pozostawali na zwolnieniach lekarskich. Pracownikom zarzucano uchylanie się od świadczenia pracy. Wojewoda stwierdził, że nie wyjaśniono jednoznacznie, czy zabezpieczone zostały należycie prawa pracowników i bezpieczeństwo pracowników. Ponadto nie zostały ustalone żadne procedury postępowania względem pracowników likwidowanej jednostki. Deklarowano indywidualne podejście do poszczególnych osób. Nie wynikały stąd żadne gwarancje dalszego zatrudnienia w innych jednostkach organizacyjnych gminy. Likwidacja jednostki, wiązać się może zatem zarówno z zakończeniem stosunków zatrudnienia, jak również ze zmianą pracodawcy, a także pozostawać może w związku z nieprzestrzeganiem praw pracowników, niezapewnieniem właściwych, wymaganych zasad higieny i bezpieczeństwa pracy. Dlatego Wojewoda uznał, że projekt niniejszej uchwały powinien podlegać procedurze opiniodawczej przewidzianej w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy o związkach zawodowych. Zauważono, że zgodnie z § 17 ust. 5 Statutu Miasta Elbląg, stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Elblągu nr XXXVI/790/2018 z dnia 13 września 2018 r. w sprawie przyjęcia Statutu Miasta Elbląg, projekty uchwał wymagają opinii związków zawodowych, jeżeli przedmiotem uregulowań w projekcie uchwały są sprawy wymagające takiej opinii. Podniesiono, że organizacje związkowe powołane są do reprezentowania i obrony praw, interesów zawodowych i socjalnych ludzi pracy (art. 1 ustawy o związkach zawodowych). Związki zawodowe, reprezentują pracowników i inne osoby, a także bronią ich godności, praw oraz interesów materialnych i moralnych, zarówno zbiorowych, jak i indywidualnych (art. 4). Związki zawodowe współuczestniczą w tworzeniu korzystnych warunków pracy, bytu

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00