Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 13 lipca 2006 r., sygn. II SA/Lu 556/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Witold Falczyński, Sędziowie Sędzia WSA Ewa Ibrom, Asesor WSA Wojciech Kręcisz (sprawozdawca), Protokolant Stażysta Anna Chmielewska, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 13 lipca 2006 r. sprawy ze skargi Rady Gminy na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia [...]. nr [...] w przedmiocie nieważności uchwały organu gminy w sprawie dobrowolnego udziału ludności w kosztach zmian w planie zagospodarowania przestrzennego oddala skargę.

Uzasadnienie

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] r., wydanym na podstawie przepisu art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późniejszymi zmianami) Wojewoda stwierdził nieważność uchwały Nr [...] Rady Gminy z dnia [...] r. w sprawie dobrowolnego udziału ludności w kosztach zmian w planie zagospodarowania przestrzennego Gminy .

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewoda podniósł, iż uregulowania uchwały zawarte w jej § 1 i 2 podjęte zostały bez podstawy prawnej. Organ nadzorczy podniósł, iż nie może ich uzasadniać przepis art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Ustanawia on bowiem ogólną normę kompetencyjną, zgodnie z którą do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Przepisy prawa nie przyznają zaś radzie gminy żadnych uprawnień w zakresie unormowanym jej uchwałą Nr [...]. Przepis art. 18 ust. 5 ustawy stanowi, iż do wyłącznej właściwości rady gminy należy uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Wojewoda wskazał również, iż przepis art. 21 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym precyzyjnie określa udział poszczególnych podmiotów w kosztach sporządzania planu miejscowego wprowadzając generalna zasadę, zgodnie z którą koszty te obciążają budżet gminy. Rada gminy nie jest więc uprawniona do regulowania tego rodzaju materii uchwałą wydaną jedynie na podstawie ogólnego kompetencyjnego przepisu art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Przepisy ustawy o planowaniu przestrzennym dotyczące opłat związanych ze zmianą wartości nieruchomości w związku w uchwaleniem planu miejscowego (art. 36 ustawy) również nie przewidują kompetencji rady do zaliczania na poczet tych opłat jakichkolwiek wpłat.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00