Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 15 października 2009 r., sygn. III SA/Wr 368/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maciej Guziński Sędziowie Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska (sprawozdawca) Sędzia WSA Magdalena Jankowska-Szostak Protokolant Paweł Czyszkowski po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 15 października 2009 r. sprawy ze skargi Gminy Lubań na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 28 kwietnia 2009 r. nr NK.II.0911 -19/287/09 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Gminy Lubań z dnia 20 marca 2009 r. XXIII/221/2009 w sprawie przystąpienia Gminy Lubań do Południowo-Zachodniego Forum Samorządu Terytorialnego "POGRANICZE" I. uchyla zaskarżone rozstrzygniecie nadzorcze; I. orzeka, że zaskarżone rozstrzygniecie nadzorcze nie może być wykonane do dnia uprawomocnienia się wyroku.
Uzasadnienie
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 28 kwietnia 2009 r. Wojewoda Dolnośląski stwierdził nieważność uchwały - z dnia 20 marca 2009 r. Nr XXIII/221/2009, w której Rada Gminy Lubań wyraziła zgodę na przystąpienie Gminy Lubań do Południowo - Zachodniego Forum Samorządu Terytorialnego "Pogranicze", jako członka wspierającego - z powodu istotnego naruszenia art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) i art. 30 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).
Uzasadniając swe stanowisko organ nadzoru wskazał, iż na mocy § 10 ust. 2 statutu stowarzyszenia, stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały : "Stowarzyszenie może tworzyć spółki i fundacje oraz przystępować do już istniejących i korzystać z osiąganych dochodów z przeznaczeniem na działalność statutową". Jak argumentował Wojewoda, gmina, której działalność podlega nadzorowi prawnemu wojewody, będąc członkiem stowarzyszenia, wnosić będzie własne środki finansowe, które stanowią środki publiczne, zaś wydatkowanie owych środków podlega szczególnemu reżimowi gospodarowania. Wojewoda przywołał także § 10 ust. 1 statutu Stowarzyszenia, który stanowi, iż fundusze stowarzyszenia tworzy się m.in. ze składek członkowskich, z opłat pobieranych od członków stowarzyszenia za jego czynności dokonywane w interesie i na zlecenie danego członka stowarzyszenia, a stanowiących zwrot wyłożonych kosztów oraz z dotacji. Tym samym Gmina Lubań będzie wnosiła do stowarzyszenia środki publiczne, które mogą zostać wykorzystane do tworzenia lub przystępowania do fundacji. Tymczasem, gmina, jak dalej wywodził organ nadzoru, podlega przepisom ustawy o finansach publicznych podmiotowo - art. 4 ust. 1 pkt 2 i przedmiotowo - art. 5 ust. 1 pkt 1. Wszelkie środki jednostki samorządu terytorialnego są środkami publicznymi i zgodnie z art. 35 tej ustawy muszą być wydatkowane zgodnie z podstawami prawnymi wynikającymi z przepisów prawa, tzn. wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonych w ustawie budżetowej, uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego i w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych oraz, że jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków. W szczególności zaś z art. 30 ustawy o finansach publicznych wynika zakaz tworzenia ze środków publicznych fundacji, co oznacza niedopuszczalność tworzenia fundacji przez Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego oraz inne jednostki sektora finansów publicznych. Skoro przekazanie przez gminę będącą podmiotem sektora finansów publicznych stowarzyszeniu środków publicznych w formie składek członkowskich, dotacji, mogą być następnie wykorzystane do tworzenia (przystępowania) do fundacji, to działanie takie stanowi obejście przepisu art. 30 ustawy o finansach publicznych.