Wypłacanie pracownikom nagród w związku z przejściem na emeryturę
Nieprawidłowość
Wójt gminy wprowadził w urzędzie gminy tradycję, zgodnie z którą wypłacał odchodzącym na emeryturę pracownikom urzędu nagrody uznaniowe „w związku z przejściem na emeryturę”. Powoływał się przy tym na art. 36 ust. 6 ustawy o pracownikach samorządowych – przewidujący, że pracownikowi można przyznać nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej.
Prawidłowe postępowanie
Pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie umowy o pracę na stanowiskach urzędniczych w urzędzie gminy mogą otrzymać wyłącznie nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej (art. 36 ust. 6 ustawy o pracownikach samorządowych; dalej: u.p.s.). Przepisy ogólnie obowiązujące nie zawierają żadnych szczegółowych rozwiązań w tym zakresie. Warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania tej nagrody pracodawca może określić w regulaminie wynagradzania, ustalonym na podstawie upoważnienia z art. 39 ust. 2 pkt 1 u.p.s. Może też nie określać tych warunków – rozdzielając nagrody według swojego uznania. W tym sensie jest to nagroda uznaniowa, ponieważ o jej przyznaniu i wysokości decyduje wyłącznie pracodawca. W obu przypadkach jednak musi zachować przesłankę przyznania nagrody z art. 36 ust. 6 u.p.s. – to znaczy musi ona być wyjątkową gratyfikacją za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej.