Powierzenie czynności przez kierownika zamawiającego
Przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego to czynności co do zasady ustawowo przypisane kierownikowi zamawiającego. Nie ma jednak przeszkód, aby zadania takie zostały powierzone innej osobie. Warto pamiętać o prawnych ograniczeniach w tym zakresie – w szczególności o wymaganej formie takiego delegowania, a także o tym, kto ostatecznie będzie ponosił odpowiedzialność za podjęte czynności.
Zgodnie z ogólną zasadą obowiązującą na gruncie Prawa zamówień publicznych (dalej: Pzp) kierownik zamawiającego odpowiada za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Tym samym stanowi on centralną postać w systemie zamówień publicznych w danej jednostce samorządu terytorialnego, posiadając rozstrzygające kompetencje proceduralne.
DEFINICJE
Kierownik zamawiającego – osoba lub organ zarządzający daną jednostką (art. 7 pkt 7 Pzp). W przypadku gminy będzie to wójt (burmistrz, prezydent miasta). W powiecie i województwie natomiast funkcję tę będzie pełnił organ kolegialny w postaci zarządu. Warto zwrócić uwagę, że funkcji tej nie będzie sprawował pełnomocnik ustanowiony przez zamawiającego – a co za tym idzie również i prokurent.