Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 15 listopada 2018 r., sygn. II SA/Bk 348/18
Administracyjne postępowanie; Ochrona środowiska
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marek Leszczyński, Sędziowie sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska (spr.), sędzia WSA Małgorzata Roleder, Protokolant sekretarz sądowy Katarzyna Derewońko, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 15 listopada 2018 r. sprawy ze skargi Ł. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] kwietnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji organu I instancji w sprawie zezwolenia na zbieranie odpadów oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...].04.2018 r. o nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w S. (dalej SKO) stwierdziło nieważność decyzji Starosty A. z dnia [...].03.2017 r. o udzieleniu Ł. P. zezwolenia na zbieranie odpadów na działkach o nr ewid. [...] położonych w A. na czas do dnia [...].03.2027 r.
Stan sprawy przedstawiał się następująco: Ł. P., w dniu [...].07.2016 r. złożyła wniosek do Starosty Powiatowego w A. o wydanie decyzji - zezwolenia na zbieranie odpadów (złomu) wyszczególnionych rodzajowo w tabeli zawierającej 30 pozycji. Do wniosku dołączyła niezbędne dokumenty, w tym prawomocną decyzję Burmistrza Miasta A. z dnia [...].01.2017 r. nr [...] umarzającą postępowanie w sprawie ustalenia środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia polegającego na skupie złomu
i metali kolorowych na działkach nr [...] położonych w A..
Decyzją z dnia [...].03.2017 r. Starosta A.:
1) udzielił Ł. P. do dnia [...].03.2027 r. zezwolenia na zbieranie odpadów o 30 - tu kodach (wymienionych w tabeli) na działkach nr [...] położonych w A.. Jednocześnie określił sposób magazynowania odpadów, metody i warunki ich zbierania.
W uzasadnieniu powyższej decyzji Starosta A. wskazał, że wniosek Ł. P. spełniał wymagania z art. 41 ust. 1, 2, 3 pkt 2 i art. 43, 44 ustawy z dnia 14.12.2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2016 r., poz. 1987 ze zm.) dla pozytywnego załatwienia sprawy. Zamierzony sposób gospodarowania odpadami nie będzie powodował zagrożenia dla życia i zdrowia ludzi oraz jest zgodny z zapisami planu miejscowego tj. z uchwałą nr [...] Rady Miejskiej w A. z dnia [...].09.2005 r. Uchwała ta w § 8 pkt 1 ustala zakaz lokalizacji przedsięwzięć wymagających sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko lub dla których raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko może być wymagany. W tej sprawie sporządzenie raportu nie było wymagane, co wynika z decyzji organu właściwego do wydawania decyzji środowiskowych. Nie zachodziły przesłanki negatywne z art. 46 ust. 1 - 3 ustawy o odpadach, które uniemożliwiałyby wydanie zezwolenia.